طرح تحريم گاز ايران توسط اروپا نشان دهنده اين است که پروژه تحريم نفت خام با شکست مواجه شده و کشور ما بازارهاي جديد را براي صادرات شناسايي کرده است.

نادر فريدوني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: بحث تحريم و تشديد آن در نيمه هاي اخير که با ترفندها و تدابير سخت گيرانه آمريکا که پش سر قضيه اسرائيل که کشورهاي اروپايي را همراهي کردند برحسب اينکه بتواند به بهانه انرژي هسته اي آخرين ضربه را به اين نظام وارد کنند در اين برهه زماني تدبير هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و نيز نامگذاري سال به نام اقتصاد مقاومتي توطئه هاي آنها را خنثي کرد.

وي با بيان اينکه ما بايد خودمان را باور کنيم و اقتصاد مقاومتي را در کشور عملياتي سازيم افزود: بايد اقتصاد کشور را به سمت صادرات غيرنفتي از جمله کشاورزي، صنعت و توليد علم سوق دهيم.

نماينده مردم فيروزآباد در استان فارس اظهار داشت: تمام تلاش کشورهاي بيگانه اين است که اقتصاد کشور را از نظر اقتصادي فلج کنند، ما بايد با راهکارها و تدابيري که داريم گاز و نفت را به کشورهاي ديگر که راغب هستند بفروشيم، با توجه به فرارسيدن فصل سرما و نياز شديد به انرژي ايجاب مي کند که به سراغ ايران بيايند و در بحث تحريم کشورهاي اروپايي شرکت نکنند.

عضو کميسيون انرژي با بيان اينکه کشورهاي اروپايي در بلندمدت متوجه خطاي تحريم گاز ايران خواهند شد تاکيد کرد: با اين وجود کشورهاي خريدار گاز ايران به دليل نياز صنايع خود به انرژي هيچگاه تن به خواسته تحريم هاي اروپايي نمي دهند.

وي گفت: در حال حاضر مهمترين بازارهاي نفت و گاز ايران کشورهاي خاورميانه، هند، چين، ارمنستان، ترکمنستان، پاکستان، عراق، لبنان و برخي کشورهاي عربي هستند.

فريدوني با تاکيد بر اينکه هدف اصلي اتحاديه اروپا از تصويب طرح تحريم گاز ايران تحميل يک شوک و جنگ رواني و تبليغاتي عليه صنعت نفت و گاز کشور است افزود: با تزريق گاز به صنايع پتروشيمي و سرمايه گذاري در پالايشگاه ها علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار و صادرات مي توانيم به اقتصاد کشور کمک کنيم.

وي اضافه کرد: صادرات محصولات با ارزش افزوده پتروشيمي به بازارهاي جهاني منجر به ايجاد درآمد ارزي به مراتب از صادرات گاز تمام مي شود و در حال حاضر پتروشيمي ايران به اکثر بازارهاي جهاني صادر مي شود و خريداران بسياري دارد.

فريدوني در خصوص جايگاه نفت و گاز ايران در بازارهاي جهاني گفت: جايگاه توليد نفت ايران تغييري نکرده همچنين از نظر ميزان ذخاير گازي رتبه نخست را در منطقه داريم و مسئولان نفتي کشور با ا تخاذ تدابير هوشمندانه توانسته اند تحريم کشورهاي اروپايي را خنثي سازند و با توليد و صادرات به موقع جايگاه خود را حفظ کنند.

فريدوني در پايان تدبير درست مديران نظام دولت و مجلس در ارتباط با اقتصاد مقاومتي، کنترل قيمت ارز، نظارت دقيق به بازار و برخورد لازم با متخلفان اقتصادي را از جمله راهکارهايي براي مقابله با تحريم ها برشمرد و گفت: بايد با اتخاذ ترفندهاي جديد و اصولي و شناسايي بازارهاي هدف صادرات و توليد باکيفيت مي توانيم تحريم ها را دور بزنيم./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار