نگرانی فزاینده دولت اوباما در این زمینه است که احتمالا ایران اولین کشوری خواهد بود که دست به حمله سایبری علیه آمریکا خواهد زد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نیویرک تایمز در مقاله ای به ابعاد مختلف توان سایبری ایران به دنبال از کار افتادن بیش از 30هزار رایانه یکی از شرکت های نفتی مرتبط با ایالات متحده پرداخت،متن این مقاله که مضمون آن در نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال و لس آنجلس تایمز و هاارتص و یدیعوت آحرونوت آمده است.به شرح زیر است:
 
ایران در خط مقدم حمله سایبری به آمریکا
واشنگتن‌‌ـ هشدار لئون پنتا، وزیر دفاع، مبنی بر این که آمریکا علیه حملات سایبری واکنش نشان خواهد داد، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده دولت اوباما در این زمینه است که احتمالا ایران اولین کشوری خواهد بود که دست به حمله سایبری علیه آمریکا خواهد زد.
اظهارات بی‌سابقه و شدیداللحن پنتا در حالی ایراد شد که مقامات سابق دولت آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری اعلام کردند آمریکا معتقد است هکرهای ایرانی مسوول حملات اخیر سایبری هستند که سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های نفت و گاز خلیج فارس را مختل کرد.
ایران برخلاف کشورهای دیگر، که به دلیل روابط اقتصادی و دیپلماتیک از درگیری مستقیم با آمریکا دوری می‌کنند، دشمنی غیرقابل پیش‌بینی است و به گفته کارشناسان امنیت ملی نه تنها قادر است حملات کامپیوتری پیچیده‌ای را ترتیب دهد، بلکه برای انجام این حملات علیه آمریکا انگیزه هم دارد.
پنتا به وضوح اعلام کرد که ارتش در صورتی که احساس کند مورد تهدید قرار گرفته است آماده حمله است، اگرچه چگونگی آن را توضیح نداد. او خاطرنشان ساخت که آمریکا حمله پیش‌گیرانه‌ای نیز در نظر خواهد گرفت.
 
ارتش آمریکا و ویروس شمعون
استورات بیکر، یکی از معاونان سابق سازمان امنیت ملی که اکنون دفتر وکالت خصوصی دارد، می‌گوید: «ایران کشوری است که احساس می‌کند با شکستن هنجارهای بین‌المللی چیزی را از دست نمی‌دهد. اگر کشوری در حال انجام حملات نامحدود سایبری است، احتمالا باید انگشت را به سمت ایران گرفت.»
کارشناسان امنیت ملی همواره از این مساله شکایت داشتند که دولت باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشد که در صورت قرار گرفتن آمریکا در معرض حملات سایبری ارتش چه باید بکند. آنها این استدلال را مطرح می‌کنند که این هشدارها در زمان جنگ سرد و در مورد روسیه نتیجه‌بخش بود و در حال حاضر نیز عاملان احتمالی این حملات را از این مساله آگاه خواهند ساخت که حمله به آمریکا عواقب وحشتناکی خواهد داشت.
پنتا در سخنرانی خود را با پاسخ به منتقدانش آغاز کرد. تحلیلگران سخنان او را هشداری به ایران در نظر گرفتند که به تهران این پیام را می‌داد که حملات سایبری علیه آمریکا واکنش شدید و مرگباری به دنبال خواهد داشت.
پنتا در سخنرانی خود در جمع مدیران تجاری امنیت ملی در نیویورک گفت: «مهاجمان احتمالی باید بدانند آمریکا قادر است آنها را شناسایی کرده و آنها را وادار کند در برابر اقدامات‌شان که به آمریکا یا منافع آمریکا آسیب می زند، پاسخگو باشند.» اگر چه او مستقیما ایران را مسوول حملات سایبری خلیج معرفی نکرد، اما هشدار داد که قابلیت‌های ایران در این زمینه در حال افزایش است. تحلیلگران امنیتی با او موافق بودند. این حملات که تصور می‌شود از سوی ایران صورت گرفته باشد، شرکت نفت آرامسکو عربستان سعودی و شرکت تولیدکننده گاز طبیعی راس گاز قطر را با استفاده از ویروسی به نام شمعون مورد هدف قرار داد.
این ویروس به کامپیوترهایی که از طریق شبکه به یکدیگر متصل هستند، حمله کرده و با بازنویسی فایل‌های مختلف در نهایت آنها را از بین می‌برد.
پنتا در سخنرانی خود گفت، ویروس شمعون جایگزین فایل‌های اصلی سیستم‌ها در شرکت آرامکو شده و تصویری از پرچم آتش گرفته آمریکا را نشان می‌داد. این ویروس همه اطلاعات را از بین برد و بیش از 30 هزار کامپیوتر را از کار انداخت، به طوری که شرکت مجبور به تعویض آنها شد. او گفت حمله به شرکت قطری نیز مشابه همین حمله بود. ریچارد بجتلیچ مقام ارشد امنیتی در شرکت امنیت سایبری ماندیانت در ویرجینیا می‌گوید: «این مساله نگران‌کننده است. من هشداردهنده نیستم، اما زمانی که می‌بینم3 هزار کامپیوتر در شرکت آرامکو حذف شدند، نگران می‌شوم. در اینجا دولت چین یا دولت روسیه یا حتی هکرهای تندروهای آنها را مشاهده نمی‌کنید که به حذف بخش عمده‌ای از اطلاعات بپردازند».
اما از نقطه نظر ایرانیان حملات علیه آمریکا توجیه‌پذیر است، زیرا تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، فشار سختی بر ایران وارد کرده است. تهران همچنین معتقد است آمریکا و اسراییل پشت حملات سایبری بوده اند که منجر به از کار افتادن هزاران سانتریفوژ در تاسیسات هسته‌ای این کشور در سال 2010 شد. به گفته ببجتلیچ در نتیجه ایران معتقد است، در حال جنگ با آمریکا است.
 
قدرت نمایی سایبری ایران
فرانک سیلوفو، معاون سابق جرج دابلیو بوش در امور امنیت ملی، می‌گوید مقامات آمریکا تصور می‌کنند ایران در صدد انجام حملات سایبری علیه آمریکا به ویژه در تاسیسات هسته‌ای این کشور است. او در ادامه گفت به نظر می‌رسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در صدد جمع‌آوری گروه‌های هکر وطن‌پرست است تا از قابلیت‌های آنها استفاده کند. سیلوفر، که اکنون رئیس انستیتوی سیاست‌گذاری امنیت ملی دانشگاه جرج واشنگتن است، می‌گوید: «ایران تاکنون قدرت‌نمایی سایبری زیادی انجام داده است. آنها ضعف در قابلیت خود را با انگیزه جبران می‌کنند.» تهران هنوز در برابر سخنان پنتا واکنش رسمی نشان نداده است، اما ایرانیان همواره از کشف ویروس‌ها و دیگر برنامه‌های خرابکار در شبکه‌های دولتی، هسته‌ای، نفتی و صنعتی‌شان خبر می‌دهند و آمریکا و اسراییل را مسوول آن می‌دانند. با این که اظهارات پنتا از سوی کارشناسان امنیتی مورد استقبال قرار گرفت، آنها نیز معتقد بودند فعالیت بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.
مایکل چرتوف، وزیر سابق امنیت ملی، گفت آمریکا باید قوانینی بگذارد و مشخص کند مقامات قبل از تصمیم به اقدام باید به دنبال چه شواهدی باشند. چرتوف که اکنون رئیس گروه چرتوف، شرکت امنیت جهانی است، در ادامه گفت: «ما باید اقدامات زیادی انجام دهیم. آیا باید به جای تلافی، اقدام پیش‌گیرانه انجام دهیم و قبل از هر اقدام تا چه حد و چگونه باید هشدار دهیم؟» او خاطرنشان کرد اکثر درگیری‌ها از سوءتفاهم نشأت می‌گیرد، زمانی که یک طرف متوجه نمی‌شود طرف دیگر در صورت تحریک شدن چه واکنشی نشان خواهد داد. دولت همواره در مورد تهدید حملات سایبری به ویژه علیه زیرساختارهای حیاتی مانند شبکه‌های مالی، سیستم‌های حمل و نقل و شرکت‌های خدماتی هشدار داده است.
اخیرا، کاخ سفید در صدد برآمده است از قدرت اجرایی رئیس‌جمهور برای ترغیب صنایع حساس به محافظت بهتر از شبکه‌هایشان استفاده کند، زیرا لایحه‌هایی که در این زمینه مطرح شدند در کنگره متوقف شدند. چرتوف می‌گوید: «اگرچه این پیام بارها و بارها فرستاده شد، اما به نظر نمی‌رسد ضرورت لازم را در این هیات به دست آورده باشد. ما باید این مساله را روشن کنیم که این مساله سر و صدای مزاحم پشت زمینه نیست، بلکه تهدیدی جدی برای زیرساختارهای امنیت ملی ماست.»
 
برچسب ها: آمریکا ، حمله ، سایبری ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.