به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،روابط عمومی شركت ملی حفاری ایران امروز یك شنبه به نقل از معاون مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شركت اعلام كرد: این دستگاه با نظارت متخصصان و كارشناسان شركت ملی حفاری و همیاری مراكز پژوهشی و دانشگاهی توسط یك شركت سازنده بخش خصوصی تولید و آماده بهره برداری شده است.
مهندس شهرام صدیقی گفت: دستگاه ساخته شده توان جابه جایی دستگاه های حفاری با توان 2 هزار اسب بخار را در فواصل كوتاه دارد.
وی افزود: دستگاه جا به جایی خودكار ساخت داخل در مقایسه با نوع خارجی از نظر قیمت 30 درصد ارزان تر و از لحاظ فنی دارای مزیت های بیشتری است كه از آن جمله سامانه حركت و كنترل شتاب آن، كاهش میزان ضربه به دكل و افزایش گام از 50 به 75 است.
صدیقی ادامه داد: این دستگاه دارای هشت ریل است كه با جا به جا كردن آن ها در سطح هموار می توان به جابه جایی دستگاه حفاری اقدام كرد.
معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شركت ملی حفاری ایران در زمینه تفاوت اتومو با پانی بیس (ریل كشنده) كه پیش از این در داخل كشور طراحی و ساخته شده و هم اكنون در حفاری چاه های بخش خشكی میدان گازی كیش از آن استفاده می شود، توضیح داد: این دستگاه ها در عمل كارشان یكی است با این تفاوت كه اتومو از مزیت های نسبی بیشتری دارد.
وی افزود: هم اكنون اولین دستگاه جا بجایی خودكار دكل حفاری ساخت داخل در میدان آزادگان استقرار یافته و قرار است به دستگاه 37 فتح ملحق و عملیاتی شود و دو دستگاه دیگر نیز در دست ساخت است.
صدیقی شتاب بخشی به اجرای پروژه های حفاری چاه های نفت و گاز با توجه به بی نیازی از باز و بسته كردن دستگاه حفاری را دستاورد بهره گیری از این فناوری خواند.
شركت ملی حفاری ایران در سال های اخیر تجهیز و روزآمد كردن دستگاه های حفاری و استفاده از فناوری های نوین در این عرصه را در اولویت برنامه ها قرار داده و بومی سازی 100درصد صنعت مهم حفاری را هدف قرار داده است.
این شركت هم اكنون 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی مرتبط با آن را در مناطق نفت خیز خشكی و دریایی كشور به عهده دارد. /س