مشكلات اساسي زيادي بر سر راه نمايش نامه نويسي ايراني وجود دارد كه به اعتقاد من بايد از دوره دانشگاه دانشجويان را براي تبديل به يك نمايش نامه نويس خوب تربيت كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبري ششمين دوره آثار برتر ادبيات نمايشي ايران، سعيد اسدي درباره تاثيرگذاري دوره آثار برتر ادبيات نمايشي گفت: مشكلات نمايش نامه نويسي ايراني پايه اي و اساسي تر از آن است كه بتوانيم تنها با برگزاري جشنواره و مسابقات آن را حل كنيم بايد ابتدا نمايش نامه نويسان حرفه اي و با سواد زيادي در دانشگاه تربيت كنيم تا در آينده بتوانيم از آثار فاخر و قابل توجه ايراني زيادي برخوردار باشيم و در اين مرحله است كه بايد دوره هاي آثار برتر ادبيات نمايشي برگزار شود تا با يك رقابت نزديك به هم نمايش نامه نويسان خود را محك بزنند.

وي افزود: در حال حاضر با كمبود آثار ايراني قابل توجه روبرو هستيم و اين مساله به تجربه و مطالعات كم تعدادي از نمايش نامه نويسان بر مي گردد ما در زمينه ادبيات نمايشي حتي از تركيه هم عقب تر هستيم. متاسفانه در دانشگاه مراجع قابل توجهي را به دانشجويان معرفي نمي كنند تا آنها با خواندن اين آثار كسب تجربه كنند و فن درام نويسي را با بررسي بر روي اين آثار بياموزند. تنها آثاري معرفي مي شود كه كاربرد بسيار كمي دارند و با جامعه ما سنخيت چنداني ندارد.

اسدي افزود: بايد اين مشكلات بزرگ را از سر راه نمايش نامه نويسي ايران برداريم و بعد وارد مراحل ديگر شويم ما نمايش نامه هاي كمي داريم كه از درد ها و مشكلات جامعه ايراني سخن بگويد و آن را به جهان معرفي كند و شناسنامه يك اثر ايراني باشد. به طور كلي اگر بخواهيم قضاوت كنيم ما امروز آثاري خلق مي كنيم كه خودمان هم نمي توانيم با آن ارتباط برقرار كنيم البته نمي توان از آثار فاخر و قابل توجهي كه خلق مي شود به راحتي گذشت و آنها را ناديده گرفت ولي تعداد اين آثار در طول سال بسيار كم است.

وي در پايان گفت: كانون نمايش نامه نويسان نمي تواند اين مشكلات را حل كند بلكه اين مسئولين هستند كه بايد زمينه را براي رشد آثار ايراني فراهم كنند و مميزي هاي بدون دليل را كنار بگذارند. همچنين اين نمايش نامه نويسان هستند كه با بالا بردن سطح معلومات و سواد خود آثار قابل توجه به نگارش در آورند.

ششمين دوره آثار برتر ادبيات نمايشي به دبيري دكتر عطاالله كوپال و همت انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر برگزار مي شود./ي2
برچسب ها: اسدی ، نمایش نامه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار