24 سال پيش هواپيماي مسافربري با 290 مسافر در ايران مورد حمله وحشيانه ناو آمريكايي قرار گرفته و تكه تكه مي‌شود و حالا يك فرد آمريكايي قهرمان ملي شود تا درباره ايرباس ايراني فيلم بسازد.

"سعيد اسدي" كارگردان سينما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت فيلمي با محوريت جنايت آمريكا در حادثه حمله به هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس گفت: 17 سال قبل من به دنبال ساخت فيلمي با محوريت حادثه حمله به هواپيماي مسافربري كشور ايران بودم و حتي 5 سال پيش از اين 17 سال نيز در خارج از كشور آن را صبر كردم تا شايد يك كارگرداني اين مسئله دغدغه‌اش  باشد، ولي كسي آن را پيگيري نكرد.
وي ادامه داد: در سال 1372 در با يكي از فيلم هايي كه در خارج از كشور ساخته بودم درجشنواره شركت كردم و همان موقع براي بازگشت به كشور دعوت شدم و پس از آن به آمريكا رفتم تا با يك فيلمنامه و دست پر به ايران برگردم.

اسدي افزود:من به ايران بازگشتم براي ساخت دو فيلم، يكي در رابطه با فاجعه ايرباس و ديگري درباره كودتاي 28 مرداد به عنوان وصيت نامه سينما‌يي‌ام تا دينم را به كشورم ادا كرده باشم.
وي تصريح كرد: از سال 73 به مدت 17 سال دنبال اين پروژه هستم و در خصوص اين پروژه با هاشمي رفسنجاني ملاقات داشتم و سپس خاتمي به وزير ارشاد وقت خود  دستور داد كه مسئله را پيگيري و نتيجه را گزارش كنند،ولي سيف‌الله داد معاون سينمايي وزير ارشاد وقت مسئله را جدي نگرفتند.
اسدي عنوان كرد در اين رابطه همچنين حضوري با محمود احمدي نژاد ملاقات داشتم و تنها نامه‌اي كه با خط خودش دستور داده بودند نامه من بود.
اين كارگردان سينما تصريح كرد: جواد شمقدري زماني كه در دوره قبل مشاور رئيس جمهور بود، چندين بار من را به دفتر رياست جمهوري دعوت كرد و پيرو ا ين پروژه صحبت‌هايي كرديم و پس از اينكه به سمت معاونت سينمايي رسيد گفت اين پروژه دستور احمدي نژاد است و آن را پيگيري خواهيم كرد ولي در حال حاضر بودجه نداريم.
وي ادامه داد:در نتيجه بعد از 17 سال پيگيري روز 12 تير ماه مصادف با 3 جولاي،"احمد مير علايي" مدير بنياد سينمايي فارابي از من و‌ "قاسم قلي پور" تهيه‌كننده كار دعوت كردند كه آن روز مصادف با سالروز انهدام ايرباس بود و حتي در همان روز روي سايت بنياد سينمايي فارابي اعلام شد كه ما براي ساخت اين فيلم به توافق رسيديم.
وي بيان كرد: حالا به يكباره معاونت سينمايي از "اسكات فرانك" در جشنواره فجر خواسته تا درباره ايرباس فيلم بسازد،يك فرد آمريكايي كه هيچ پيشينه‌ي ساخت فيلم و كارگرداني ندارد را مي‌آورند كه درباره ايرباس  فيلم بسازد.
وي اظهار داشت: به نظر من اين يك دسيسه است كه همان روزي كه خبر پروژه من بر روي سايت مي‌رود همزمان از يك آمريكايي براي ساخت فيلم درباره ايرباس دعوت مي‌كنند.
اسدي عنوان كرد: آن فيلم نامه هيچ ارتباطي به ايرباس ندارد و شنيده‌ها حاكي از اين است كه 5 ميليون دلار از طرف وزارت ارشاد از بودجه معاونت سينمايي به يك كمپاني آمريكايي براي ساخت اين پروژه پرداخت شده است،در حالي كه ذر شرايط حاضر هيچ كمپاني آمريكايي حق همكاري با ايران را ندارد و در اين صورت دولت در آن كمپاني را پلمپ مي‌كند.
وي تصريح كرد:جالب اينجاست كه 24 سال پيش هواپيماي مسافربري با 290 مسافر در هواي ايران در زمان تغيير جهت هواپيما مورد حمله وحشيانه ناو آمريكايي قرار گرفته و تكه تكه مي‌شود و حالا بعد از  24 سال صبر يك فرد آمريكايي مي خواهد قهرمان ملي شود و درباره ايرباس ايراني فيلم بسازد كه اين جاي تاسف دارد.
وي در اين باره افزود: در حالي كه سعيد اسدي كه زندگي‌اش را در آمريكا به باد داده است بعد از بيست و اندي سال زندگي در غرب جلوي فيلم سازي او سنگ مي‌اندازند.
اسدي بيان كرد: مسئله ايرباس يك موضوع جهاني است و هر كس در هر جاي دنيا مي‌تواند درباره آن فيلم بسازد،ولي زماني كه خبر آن روي سايت بنياد سينمايي فارابي مي‌رود و اعلام مي‌كنند كه ما مي‌خواهيم با حمايت معاونت سينمايي و بنياد فارابي اين فيلم را بسازيم و بعد از طرف معاونت سينمايي اعلام مي‌شود يك آمريكايي مي‌خواهد اين فيلم را بسازد اين دسيسه است و سلامت در اين مسئله وجود ندارد./م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.