برای نخستین بار در استان گیلان حفاری دیواره آب بند سد مخزنی پلرود با استفاده از دستگاه هیدروفرز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان  این دیواره به طول 300 متر ، عرض 80 سانتی متر و به عمق 30 متر در مدت 3 ماه حفاری می شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: در حال حاضر حفاری 2 رشته تونل انحراف آب سد، به طول 640 و 608 متر پایان یافته و بتن ریزی یکی از 2 تونل به اتمام رسیده و بتون ریزی تونل دیگر هم 70 درصد به انجام رسیده است .
سیف اله آقابیگی اعتبار اولیه ساخت سد پلرود را 887 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب زراعی بیش از 17 هزار و 120 هکتار شالیزار و 8 هزار و 620 هکتار باغ چای منطقه ، همه ساله 40 میلیون متر مکعب از آب آشامیدنی شهرهای لنگرود، رودسر، کلاچای، املش و کومله تأمین و سالیانه 70/1 گیگاوات ساعت برق تولید می شود.
سد مخزنی پلرود با پیشرفت کار 19/5 درصد در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر ساحلی کلاچای در شرق گیلان و بر روی رودخانه پلرود با طول تاج 572 متر، عرض 12متر و ارتفاع آن از پی 101 متر در دست ساخت است.
هیدروفرز دستگاهی است که در حفاري ها با عمق حداكثر 87 متر وعرض حدود 8/0 متر و طول 2/4 متر مورد استفاده قرار می گیرد .
در هنگام حفاري، مصالح حاصل از حفاري به همراه گل حفاري به واحد تصفيه گل هدايت شده و پس از جدايش مصالح از گل حفاري، دوباره گل حفاري به داخل پانل هدايت مي‌شود.
گل حفاري در اصل كار تامين پايداري ترانشه حفاري شده را انجام مي دهد./ س

برچسب ها: سد ، پلرود ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.