جوسازی با هدف های مختلفی انجام می گیرد که این هدفها نتیجه خوب یا بد جوسازی را معین می کنند و مبنا بودن آنها در مورد همه جوامع یکسان است.

 
بسیاری از تصمیم هایی که ما در زندگی می گیریم تحت تاثیر جوسازی موجود رخ می دهد جوسازی هایی که از دوران کودکی با آن پرورش یافته و نان های ما را به بابا و آبهای ما را به مادر می دهد.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، طبق دیدگاه های برخی شهروندان نبود تفکر و تامل، مساعد بودن شرایط جامعه و نبود کنترل و تسلط انسان بر روی خود موجب می شود بعضی انسانها جوگیر شوند و جوگیر شدن هم اگر به نفع شخص بوده و منجر به ایجاد هنجار جامعه شود همچنین اگر مسئله دفاع از حق در میان باشد خوب است و در غیر این صورت در هر جامعه ای بد و زیان بار است.
 
فاطمه فلاح کارشناس مذهبی در این رابطه گفت: جوگیر شدن دو نوع است که عبارت است از جوگیری منفی و جوگیری مثبت که انسان باید در مورد جوگیری منفی تحقیق کند و خوب است برای گرفتار جوهای منفی نشدن تمرکز و تامل صورت بگیرد چون جو گیر شدن گاهی تاثیر گذار و گاهی تاثیر عمیق بر روی انسان می گذارد و بسیاری فرقه های کاذب در جامعه وجود دارد که به دلیل جوگیر شدن یا مساعد بودن شرایط جامعه بسیاری از انسان ها را جذب خود کرده اند.
 
دیدگاه های ارائه شده شهروندان حکایت از این مطلب می کند که اگر هدف از جوسازی عکس العمل حاصل از عملی خوب باشد خوب و خداپسندانه است ولی اگر منجر به سود نامشروع و هدف نامشروع و و یا مطرح کردن شخص باشد در هر جامعه ای ناپسند است.
 
فلاح این نظر را تایید کرده و گفت: جوسازی زمانی که مثبت بوده و هدف از آن روشن کردن واقعیت هایی باشد که مردم از آنها غفلت کرده اند خوب است و نتیجه مثبتی دارند اما اگر موجب بدبین کردن مردم باشد و حساسیت آنها را نسبت به مسئله ای مهم از بین ببرد درست نیست و نتیجه منفی به دنبال دارد.
 
دیدگاه های شهروندان در پاسخ به مسئله تاثیر اهداف جوسازی در مورد خانواده و اماکن اجتماعی بیان گر این مطلب هستند که اهداف جوسازی گاهی در مورد افراد خانواده و گاهی در مورد اماکن عمومی و اجتماعی موثرتر هستند و این تاثیر بستگی به شرایط موجود دارد.
 
بعضی از جوسازی ها از ناحیه بزرگان جامعه ایجاد می شود که آثار ماندگارتری دارند و رفع آنها نیاز به هزینه های بیشتری دارد و این وضع در مورد خانواده هایی که فرزند معتاد دارند هم غیر قابل درمان است.
 
جعفر بای جامعه شناس در این رابطه گفت: جوسازی در مورد تمام فضاهایی که در آنها تعامل های اجتماعی صورت می گیرد تاثیر خود را دارد و ماهیت جوسازی و این مسئله که جوسازی در چه مسیر و هدفی باشد در این اثرگذاری مهم و موثر است زمانی جنبه اصلاح یا فساد دارد و زمانی گروهی هدفی خاص را دنبال می کنند ولی به طور معمول بر اساس گمانه های موجود اجتماعی از عناصر جوساز بهره گرفته و جو مورد نظر را ساخته و پرداخته و تبلیغ می کنند.
 
اکثر ددیگاه های ارائه شده توسط شهروندان بر این باورند که جوسازی هایی که توسط دوستان انجام می شوند مهمتر و اثربخش تر هستند چون دشمن ما در وهله اول خودمان هستیم و برای بهبود این وضع خودشناسی بسیار راه گشاست.
 
خوش بینی و بدبینی شعارهای منحرف کننده موجود در جامعه هستند که درست ترین شعار واقع بینی است. چون اگر از خود و توانایی های خود شناخت داشته باشیم جوسازی دشمن است. دشمن کسی است که بدخواه جامعه باشد و می تواند داخلی یا خارجی باشد ولی اگر جامعه خودشناس باشد جوسازی ها هیچ تأثیری ندارند.
 
بای در این رابطه نظری مشابه داد و گفت: جوسازی دوست مهم تر و اثر بخش تر از جوسازی دشمن است چون دشمن کار خود را می کند ولی از دوست انتظار جوسازی نیست.
 
از طرفی دوست از ظرفیت های موجود شما استفاده کرده و با توجه به شناختی که از ما دارد هر نوع خوبی را برای ما درست می کند.
 
جو موجود و انرژی های مثبت و منفی ساطع شده جرقه ای در ذهن انسان روشن می کند و آن اینکه ارتباط های اجتماعی و اطرافیان خواه ناخواه حرف اصلی را در تصمیم گیری های ما می زنند و تامل و تمرکز انسان می تواند به زیباتر شدن این حرف کمک کند./ز

برچسب ها: جوسازی ، پیشرفت ، مبنا ، مثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.