بازی های رایانه ای اثرات مخرب و غیر قابل جبران برای نسل آینده دارند.

دکتر محمد رضا کوشش، روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه امروزه روی آوردن کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای بیشتر شده و کودکان وقت زیادی را صرف بازی های رایانه ای می کنند و والدین با خیالی آسوده اینگونه تصور می کنند که فرزندانشان به دور از هیاهوی کوچه و خیابان ها در کنار خودشان مشغول بازی های رایانه ای هستند.

در صورتیکه حرکت ها، فضاها، اشکال گرافیکی رنگی جذاب، که در قالب بازی کامپیوتری هستند به عنوان سرگرمی و تعامل کودک محسوب نمی شوند و اثرات مخرب و جبران ناپذیری در کودک به جای می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: حالت خشن، شخصیت های جنگجو، بمب گذاشتن شلیک کردن و شاید در لحظه خوشایند است ولی اعتياد آور هستند، آسیب های این ماجراجویی روزانه کودکان را تشویق به خشونت می کند و پرخاشگری جایگزین تعامل اجتماعی می شود.

زیرا همواره کودک از فضای اجتماع و ارتباط با سایرین دور می شوند و بلوغ و زمان رشدشان به طول می انجامد و در نتیجه شرایط جامعه به هم ریخته می شود.

این روانشناس کودک تاکید کرد: آسیب هایی مانند منزوی شدن، نداشتن اعتماد به نفس نداشتن درک مساله، ناتوانی در حل مسئله شایع ترین اثرات غیر قابل جبران هستند.

وی افزود: استفاده از بازی های رایانه ای سیستم بدنی از جمله ستون فقرات، استخوان بندی مچ دست، گردن، چشم و در برخی از کودکان سرگیجه و تهوع نیز دیده می شود.

وی تصریح کرد: بازی های کامپیوتری کودکان را از مهارت های زندگی مانند حمام رفتن، به موقع غذا خوردن و کارهای شخصی را عقب می اندازد.

والدین باید هشیار باشند در صورتیکه فرزندانشان در دنیای مجازی برنده می شوند ولی ناکام از مهارت های زندگی خود می شوند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار