بازي هاي رايانه اي از نظر محتوا كاملا رها شده و جهت گيري در آنها بيشتر به سمت خشونت رفته است.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ كرباسي، نماينده وزارت ارشاد اسلامي در برنامه نبض كه شب گذشته پخش شد در خصوص بازي هاي رايانه اي در كشورمان افزود: بازي هاي رايانه اي حدود 10 سال است كه وارد كشورمان شده و مورد استفاده زيادي قرار گرفته است و متاسفانه از نظر محتوا براساس فرهنگ آسيا و به ويژه ايران نيست و در ادامه حركتي در سينماي هاليوود و غرب است و تمام كشورهاي منطقه مورد حمله اين بازي ها قرار گرفتند و مسائل ضد اخلاقي در آنها به چشم مي‌خورد.

وي گفت: براساس قانون محصولات سمعي و بصري بايد متوليش وزارت ارشاد باشد اما متاسفانه صنعت بازي طي دست به دست شدن ها و نگاه هاي سليقه اي، اين صنعت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي واگذار شد در حاليكه اين بنياد يك مركز خصوصي و غير انتفاعي است و درست است كه هيئت امناي آن نمايندگاني از وزارت ارشاد وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است اما  تصميم گيري خصوصي انجام ميدهد و اين بنياد هنوز پختگي لازم براي محتواي بازي ها از خود نشان نداده و بايد گفت كه بازي هاي رايانه اي از نظر محتوا كاملا رها شده است و حتي بازي هاي بالاي 18 سال را مي‌بينيم كه درباره جنگ با خدايان است و اين محتوا مي‌تواند از نظر اعتقادي در روحيه نوجوانان تاثير داشته باشد.

*رسانه يك شمشير دو لبه است

دكتر خرازي ها، رئيس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه افزود: مشكلات را نمي‌توان انكار كرد و نمي‌توان ادعا كرد كه بازي ها هيچ تاثير منفي ندارند. رسانه يك شمشير دو لبه است و مي‌تواند تاثير مثبت و يا منفي داشته باشد، متاسفانه بازي ها جهت گيري سياسي هم دارند و در هر گروه سني كه بازي ها به بازار مي آيند نمادهاي سياسي در آنها ديده مي شود.

وي گفت: محتواي بازي ها بيشتر برپايه خشونت است و آسيب رساني بيشتري در پي دارد. البته بنياد ملي بازي هاي رايانه اي محصولات را از نظر سني رده بندي كرده و اگر يك بازي در بازار باشد و نشان بنياد ملي بازي ريانه اي را نداشته باشد يعني آن بازي قاچاق است و مجاز نيست اما اشكالاتي كه وجود دارد اين است كه تكنولوژي بسيار سريع پيش مي‌رود و كودكان حتي جلوتر از پدر و مادرها هم گام با اين تكنولوژي حركت مي كنند.

خرازي ها تصريح كرد: متاسفانه اعتياد به بازي رايانه اي در حال ازدياد است و براساس مطالعاتي كه وجود دارد قرار است اين اعتياد سال ‌آينده به عنوان يك بيماري تعريف شود و حتي كلينيك ترك اعتياد به بازي هاي رايانه اي در برخي كشورها راه اندازي شده است.

*سواد رسانه اي بايد وارد كتابهاي درسي شود


رئيس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: يكي از مهمترين راه كارها براي جلوگيري از آسيب، تقويت سواد رسانه اي است كه در كشور ما خيلي به آن بها داده نمي‌شود سواد رسانه اي بايد وارد كتابهاي درسي شود.

نسرين اميري، فوق تخصص روانپزشكي كودكان در ادامه افزود: مشكل اصلي نوع نگرش ما به شرايط كودكان است اگر نگرش براساس دور نگه داشتن باشد تبعات بدتري دارد بايد اعتماد به نفس بچه ها را تقويت كنيم و متاسفانه در جامعه هيچ كاري براي ارتقا اعتماد به نفس كودكان انجام نمي شود.

وي گفت: ما خشونت را نرمال كرديم به گونه اي كه در همه عرصه ها از جمله فيلم ها و برنامه ها و به ويژه بازي ها، 40 درصد قهرمانان خشونت مي‌كنند بنابراين بايد بر روي قهرمانان كشور خود در بازي ها كار كنيم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار