مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي گفت: خصوصي شدن شرکت هاي پتروشيمي يک فرصت براي صنايع تکميلي است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي(شانا)، عبدالحسين بيات گفت : پيشگامي صنعت پتروشيمي در اجرايي شدن اصل 44 و واگذاري مجتمع ها و شرکت هاي پتروشيمي به بخش خصوصي، به ارتقاي کيفي و کمي محصولات انجاميده است که در دراز مدت، منافع ملي را تضمين مي کند.

بيات در باره برخي چالش ها ميان مصرف کنندگان صنايع ميان دستي در تامين مواد اوليه گفت: نمي توانيم الزام هاي خصوصي شدن را ناديده بگيريم و دولت نيز تصميمي براي از دست دادن بازارهاي صادراتي محصولات استراتژيک اين صنعت  
ندارد ، اما با سياست گذاري هاي انجام شده، تامين بازار داخل در اولويت برنامه ريزي ها بوده که در قالب مطالعه همه جانبه امکان پذير است.

وي افزود: هنگام اعطاي مجوز سرمايه گذاري در صنعت ، اولويت تامين نياز داخل به همه سرمايه گذاران اعلام مي شود و در قراردادهاي واگذاري شرکت ها، سازمان خصوصي سازي نيز اين موضوع را قيد کرده است.

بيات ادامه داد: به نظر ما سياست هاي تشويقي کارسازتر است و بايد مشوق هايي براي توليد کنندگان محصولات پليمري و شيميايي مانند تخفيف هاي مالياتي يا تعرفه هاي صادراتي، همچنين تامين نياز صنايع تکميلي و عرضه در بورس ايجاد شود.

معاون وزير نفت درباره سياست هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي در توسعه صنايع تکميلي گفت: 73 طرح توسعه در برنامه پنجم پيش بيني شده است که تامين خوراک مورد نياز صنعت را سازماندهي مي کند و در تدوين برنامه ششم نيز که در حال تدوين است، به اين مسئله توجه ويژه داريم.

وي اظهار داشت : با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور، طرحي در دست اجراست که با مطالعه واحدهاي توليدي ، نقشه توسعه صنايع تکميلي در استان هاي مختلف ترسيم مي شود و با سازکارهايي، فرصت هاي سرمايه گذاري در صنايع تکميلي معرفي و از سرمايه گذاران حمايت مي شود تا از طريق توسعه زنجيره ارزش در صنعت نفت، به جلوگيري از خام فروشي و توليد محصولات نهايي کمک شود.
 
بيات افزود: اجراي طرح هايي مانند توسعه خوشه ارزش متانول در ماهشهر و پارک پلي استايرن در عسلويه نيز در اين چارچوب پيش بيني شده است.

بيات همچنين تشکيل شوراي سياست گذاري در نمايشگاه ايران پلاست را از نقاط قوت اين دوره در جهت شناسايي و بروز توانمندي هاي فعالان اين بخش خواند و اظهار اميدواري کرد که اثرهاي آن پس از برگزاري نمايشگاه ايران پلاست، براي مشارکت کنندگان ملموس تر شود.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي، برگزاري نمايشگاه ايران پلاست را فرصتي براي توسعه زيرساخت هاي توسعه دانش فني، شناخت دقيق تر از بازارهاي هدف داخل و صادراتي، هدايت تقاضاهاي مشتريان و کمک به توزيع اطلاعات جهاني اين صنعت دانست.

بيات افزود : جايگزيني سياست فروش محصولات نهايي با مواد خام و نيمه نهايي، ابزارها و الزام هايي دارد که نمايشگاه هاي تخصصي يکي از آنهاست و در شرايط کنوني، بايد براي استفاده بهينه از اين فرصت تلاش کرد./عب
برچسب ها: پتروشیمی ، صنایع ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار