مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کشت یکپارچه و تمام مکانیزه ذرت دانه ای در سطح 220 هکتار در اراضی زراعی پایاب سد ستارخان اهر خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سلیمانی امروز در حاشیه جشن برداشت ذرت دانه ای در روستای پسته بیگ ازتوابع شهرستان اهر درگفتگو باخبرنگاران گفت: ذرت دانه ای باتوجه به شرایط آب وهوایی استان و نبود ارقام زودرس فقط در منطقه خداآفرین کشت می شد که با معرفی ارقام میان رس و زودرس این محصول در دیگر مناطق نیز در حال توسعه است و در سال جاری، ذرت دانه ای در سطح 528 هکتار در شهرستانهای کلیبر، اهر، هشترود، تبریز، ملکان و آذرشهر کشت شده که از این مقدار 220 هکتار بصورت یکپارچه وبا دستگاه پنوماتیکی بصورت تمام مکانیزه وبا اجرای کم خاک ورزی کشت گردیده وبا سیستم آبیاری تحت فشار کلاسیک ثابت آبیاری می گردد.

وی با اشاره به اینکه ارقام زیر کشت این محصول در شهرستان اهر 540، 640، و 704 داخلی و نیز ارقام آنتیس و آبکارو خارجی بوده و سطح زیرکشت آن در استان نسبت به سال قبل 173 هکتار افزایش داشته است افزود: پیش بینی می شود، نزدیک به 3900 تن دانه ذرت از مزارع زیر کشت این محصول در استان برداشت گردد.

سلیمانی با بیان اینکه در مزارع ذرت استان 6 نفر مهندس ناظر در قالب شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای به ارتقاء کیفیت عملیات زراعی نظارت داشتند گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر 197 میلیون ریال در سال زراعی 91-90 به اجرا درآمده است.

مدیر زراعت سازمان با اشاره به طرحهای اجرا شده در مزارع ذرت استان افزود: طرح مدیریت جامع مزارع آرمانی والگویی ذرت در شهرستانهای اهر، کلیبر و هشترود در سطح 250 هکتار، طرح مقایسه ارقام تحت کد داخلی وخارجی درشهرستان اسکو، طرح مقایسه کودهای ریزمغذی از لحاظ تاثیر بر افزایش عملکرد در شهرستانهای کلیبر، بناب وجلفا، طرح مقایسه ارقام در شهرستان های کلیبر و بناب در سطح 3 هکتار و طرح تاثیر میزان تراکم بذر بر افزایش عملکرد ذرت در شهرستان های کلیبر و بناب در سطح 2 هکتار از جمله اقدامات سازمان در ورود تحقیقات به مزارع، باهدف افزایش کمی و کیفی محصول و تامین امنیت غذایی جامعه می باشد. /س

 

برچسب ها: کشت ، مکانیزه ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.