نخستین مدرسه بیمارستان کشور در منطقه زلزله زده هریس با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم آغاز فعالیت نخستین مدرسه بیمارستان کشور در منطقه زلزله زده هریس گفت: بدنبال وقوع زمین لرزه در شهرستان هریس و تخریب کلی بیمارستان نوساز این شهرستان و به منظور جلوگیری از رکود ارائه خدمات درمانی به اهالی این منطقه، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انجام رایزنیهای لازم با مسئولین آموزش و پرورش و با توجه به استحکام بنای این مدرسه در نهایت مقرر شد تا امکانات و تجهیزات بیمارستان هریس به همراه کادر درمانی در این محل استقرار یافته و خدمات اورژانسی و کلینیکی مورد نیاز مردم را انجام بدهند.

دکتر علیرضا یعقوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم گفت: طوری برنامه ریزی شده تا همه خدمات ارائه شده در بیمارستان آسیب دیده هریس در این مکان نیز ارائه شود.

مردم مناطق زلزله زده برای پیشگیری از بیماری ها باید به اتاقک ها منتقل شوند

بر اساس این گزارش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا زمان ساخت مسکن مطمئن برای زلزله زدگان، مردم منطقه باید به اتاقک ها منتقل شوند چرا که چادرها نمی توانند آنها را در برابر سرما و بیماری ها محافظت کنند.

دکتر مرضیه وحیددستجردی در بازدید از مناطق زلزله زده ورزقان افزود: سرمای شدید، حیوان گزیدگی و بیماری های عفونی و پوستی به دلیل در دسترس نبودن آب و امکانات بهداشتی مناسب سلامتی مردم منطقه را تهدید می کند.

وی گفت: روند رسیدگی به مطالبات بهداشتی و درمانی مردم ساکن در مناطق زلزله زده مطلوب بوده و این وزارتخانه هرچه در توان دارد برای رفع مشکلات مردم منطقه به کار می بندد.

وی ادامه داد:مسئولان قول داده اند همزمان با ساخت و ساز منازل مسکونی مردم اقدامات لازم را در خصوص بازسازی و مرمت خانه ها و مراکز بهداشتی انجام دهند.

دکتر وحید دستجردی بر لزوم شتاب در این اقدام تاکید کرد و گفت:هر چه قدر در زمینه بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی کار بکنیم در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

وی از مسئولان خواست بخشی از بودجه های اختصاص یافته به مناطق زلزله زده را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا همانند گذشته تامین دارو و امکانات بهداشت مورد نیاز منطقه به شکل رایگان صورت گیرد.

وزیر بهداشت در این سفر از روستاهای زلزله زده زغن آباد، چایکندی و سرند بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات بهداشتی منطقه قرار گرفت.

وی سپس به منظور بازدید از بیمارستان اهر راهی این شهر شد.بیمارستان اهر در حادثه زلزله آسیب دیده و طبقات دوم و سوم آن غیر قابل استفاده است.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است

بر اساس این گزارش، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه آیین بهره برداری از بخش درمانی سل مقاوم به درمان بیمارستان سینا تبریز اظهار کرد: این بخش می تواند سهم جذب گردشگر در حوزه سلامت را ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی بیماری ها زمینه رشد باسیل مولد سل را فراهم می کنند، افزود: بیماری سل در جهان روند رو به رشد دارد.

وحید دستجردی به تفاوت سل معمولی و سل مقاوم به درمان از بعد هزینه درمان اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه درمان سل معمولی چهار تا پنج میلیون ریال و هزینه درمان سل مقاوم به درمان 450 میلیون ریال تا یک میلیارد و 200میلیون ریال است.

وی به وجود بیماران مبتلا به سل مقاوم به درمان در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: این بخش می تواند بخشی از بیماران ورودی به کشور را پوشش دهد.

وزیر بهداشت همچنین از خدمات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان زلزله ارسباران قدردانی کرد و گفت: این دانشگاه جزو برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

بر اساس این گزارش، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در آغاز فعالیت بخش سل مقاوم به درمان در مرکز آموزشی و درمانی سینا تبریز گفت: بخش درمانی مزبور به مساحت 600 مترمربع دارای هشت تخت بوده که چهار تخت آن ایزوله و چهار تخت ICU است.

دکتر علیرضا یعقوبی با بیان اینکه برای ایجاد این بخش چهار میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آمار مبتلایان به سل مقاوم به درمان در کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان بالاست،این بخش در چارچوب توسعه گردشگری سلامت به بهره برداری رسید.

بنا به گفته پرويز محمدي نسب معاون اداری و مالی مرکز آموزشی درمانی سینای تبریز این بخش به مساحت 600 متر مربع،هشت تخت داشته که چهار تخت آن ایزوله و چهار تخت ICU بوده و ایجاد این بخش چهار میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

گفتنی است: این سومین سفر وزیر بهداشت به مناطق زلزله‌زده است که برای بازدید از چگونگی انجام امور بهداشت و درمانی زلزله‌زدگان در فصول سرد سال انجام می‌پذیرد./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار