مشکلات نمایشگران خیابانی با رعایت قرارداد تیپ حل می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، با به وجود آمدن مشکلاتی در اجرای نمایش های خیابانی و دستمزد هنرمندان این رشته از تئاتر، انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر با انتشار آیین نامه درجه بندی هنری نمایشگران خیابانی از اعضا انجمن و هنرمندانی که در این رشته فعال هستند خواست تا به مفاد این آیین نامه در قراردادهای خود برای  اجراهای خیابانی پایبند باشند.
متن آیین نامه به شرح زیر می باشد:
آیین­نامه درجه­ بندی هنری هنرمندان تئاتر «نمایشگران خیابانی»

تعاریف:

طراح و ایده پرداز: فردی است با دانش نمایشنامه نویسی که تسلط، شناخت و اشراف کامل از شرایط قابلیت­ های اجرایی نمایش ­های خیابانی دارد.
کارگردان: فردی است با شناخت و اشراف کامل نسبت به طرح و ایده­های پیشنهادی که براساس خلاقیت و توانایی­ های بالقوه گروه بازیگران و همچنین توجه به حساسیت­ ها،ظرفیت ­ها و وضعیت فرهنگی، اجتماعی، منطقه ­ای و قومی، بهترین شرایط را برای ساماندهی و اجرا اثر فراهم می­کند.
بازیگر: در نمایش خیابانی باید از توانایی­ های ویژه ­ای همچون بدنی توانا و بیانی رسا و قوی( به دلیل حضور در فضای باز و وجود صداهای مزاحم محیط اجرا )،خلاقیت،بداهه گویی و و... برخوردار باشد.
درجه­ بندی:
با توجه تخصص­ های موجود و با هدف تعیین حداقل دستمزد نمایشگران خیابانی، حق الزحمه هنرمندان در گرایش ­های طرح و ایده – بازیگری – موسیقی و کارگردانی با سوابق حرف ه­ای و تخصصی در حوزه نمایش ­های خیابانی براساس ضوابط حرف ه­ای آیین­ نامه درجه­ بندی هرکدام از گرایش­ های ذکر شده و همچنین آیین­ نامه پرداخت حقوق تولید کنندگان تئاتر حرف ه­ای مصوب اداره کل هنرهای نمایشی مطابق توافق نامه 9320/88 مورخ 20/4/88 برای تمرین و حداقل 30 جلسه اجرا به شرح ذیل محاسبه و به نسبت تعداد اجرا پرداخت می­ گردد.
الف- حق­ الزحمه طراح و ایده­ پرداز براساس ضوابط حرفه­ ای گروه­ های 6 گانه مربوط به آیین­ نامه درجه­ بندی نمایشنامه نویسان  نمایشنامه نویس در گروه­ های خود ارزیابی و تعیین می­ گردد.
ب- حق الزحمه بازیگری و کارگردانی در نمایش­ های خیابانی نیز براساس ضوابط حرفه­ ای گروه­ های 6 گانه مربوط به آیین­ نامه هرکدام و به ترتیب بازیگری  کارگردانی در گروه­ های خود ارزیابی و تعیین می­ گردد.
ج- حق­ الزحمه آهنگساز و یا نوازنده در در نمایش­ های خیابانی تابع شرایط حرفه­ ای آیین­ نامه درجه­ بندی آهنگسازان و نوازندگان در گروه­ های خود ارزیابی و تعیین می­ گردد.
د- سایر مزایا برای نمایشگران خیابانی تابع مفاد آیین­ نامه هر کدام از آیین­ نامه­ ها با گرایش­ های مربوطه، مصوب اداره کل هنرهای نمایشی می‌باشد.
این آیین نامه مشتمل بر 3 بند تعاریف و 4 گروه درجه­ بندی می­ باشد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار