
همانطور که مستحضرید عمده سهم قیمت هر خودرو وابسته به قیمت قطعات و مواد اولیه آن است و در ساخت خودروهای تولید داخل قطعهسازان داخلی بیشترین سهم را در تولید قطعات خودروهای داخلی عهدهدارند.
نوسانات بازار ارز و افزایش بیش از انتظار قیمت مواد اولیه که تابع این نوسانات ارزی است، موجب شده قطعهسازان به عنوان مصرفکنندگان اصلی مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان و از جمله ایران خودرو اقدام کنند.
این تغییر قیمت در قطعات بیتردید بر قیمت خودرو تاثیر شگرفی خواهد داشت زیرا قیمت تمام شده در چنین فرایندی افزایش چشمگیر مییابد.
در چنین شرایطی تلاش اولیه ما این بوده است تا با افزایش بهرهوری در خطوط تولید و مدیریت اقتصادی فرآینده های مونتاژ نسبت به بهبود شاخصهای تولید اقدام کرده و از رهگذر عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد؛ نتیجه محتوم چنین اقداماتی نیز، کاهش هزینهها به نحوی است که بار کلی افزایش قیمتها را به مصرف کننده منتقل نکند.
همچنین در حالی که قیمت مواد اولیه تحویلی به قطعهساز و متعاقب آن تحویل قطعات به خودروسازان افزایش یافته شکی نیست که ایرانخودرو به طور اعم و خط تولید رانا به طور اخص متاثر از قیمت جدید شود، شرحی از دلایلی که علت قیمتگذاریهای جدید است ذیلا به اطلاع میرساند:
1- قیمت خودرو رانا درآن مقطع زمانی 15 میلیون تومان اعلام شد که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات این محصول کمتر از نیمی از قیمت فعلی بود.
2- همانطور که مستحضرید تمام آنچه که مواد اولیه برای تولید محسوب میشود با افزایش قیمت مواجه شده و در مواردی قیمت آن چند برابر شده است. جهت اطلاع به عرض میرساند طی همین ایام اخیر، قیمت فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس و روی، پلاستیک و لاستیک و سایر مواد تشکیل دهنده خودروافزایش قیمت چشمگیری داشته است؛ در نظر بگیرید که این مواد جزو مواد اولیه تولید محسوب میشود؛ به این موضوع اضافه کنید افزایش و نوسانات نرخ ارز را که گاهی تا سه برابر طی سال جاری رسیده است.
3- مجموعه شرایط پیش گفته دلالت بر این دارد که قیمت واقعی خودرو در چنین شرایطی باید بیش از دو برابر قیمت گذشته شود حال آنکه قیمت مصوب با در نظر گرفتن محدودیتهای خریداران نیز تعیین شده است.
4- از آنجایی که قیمت تمام شده قطعات از عوامل مهم و موثر بر قیمتگذاری هر خودرو به شمار میرود، بیتردید قیمت خودرو رانا نیز از همین قاعده پیروی میکند.
5- اما باید اذعان نمود که در شرایط تحریم ساخت و تولید خودروی مدرن رانا، افتخاری برای تولید کشور محسوب می گردد و بدیهی است با کاهش قیمت عوامل تولید از جمله مواد اولیه و افزایش تولید رانا در آینده قیمت تمام شده آن و طبعا قیمت فروش این خودرو نیز می تواند کاهش یابد.
6- در پایان اینکه با تصویب قیمت جدید خودرو رانا از سوی سازمان حمایت از مصرفکننده، خوشبختانه صدور دعوتنامه برای اولویتهای مهرماه این خودرو آغاز شده و در آینده نزدیک تحویل این محصول به مشتریان آغاز خواهد شد.
راست میگن بنده خداها باتغییر یک آرم جلو پنجره که نمیشه قیمتش را اینقدر آورد پایین
مرد هستین مرز رو باز کنید و تعرفه ها رو صفر کنید تا ببنید چند ساعته ایران فرقون و سایپا لگن با مونتاژ محصولاده دهه 1980 میلیادری ورشگست می شن....
این یعنی افزایش قیمت تمام شده برای هر محصول و افزایش قیمت
و در چند سال آینده بایکوت آن توسط خریداران و ورشکستگی...
لطفا نظر بنده رو هم در برابر فرمایشات ایشان چاپ نمایید:
ایشان دلایلی چند آورده که بنده بدون 1001 دلیل و صرفا با دو دلیل فرمایشات ایشان را نقض میکنم:
1- ایشان لطف بفرمایند توضیح دهند اگر موقع ثبت نام قیمت تمام شده رانا 15 میلیون تومان بوده ، قیمتی معادل 10 میلیون تومان یعنی دو سوم قیمت ماشین مذکور را طبق نظر ایشان که فرموده اند 15 میلیون بوده بعنوان پیش قسط دست به نقد گرفته اند تا جهت ساخت ماشین اقدام کنند و لذا اگر طبق قاعده هزینه لوازم اولیه را همان موقع دریافت نموده اند، پس چه دلیلی دارد که ایشان چرتکه به قیمت امروز می اندازند چون با پولی که گرفته اند قطعا قبلا مواد اولیه گرفته اند و اگر هم بفرمایند که نگرفته اندو محض رضای خدا پول را در حساب پس انداز شرکتشان تا به امروز گذاشته اند باز هم کوتاهی از جانب ایشان بوده است.که ماشین را تولید نکرده اند.در هر صورت بیش از دوسوم ارزش ماشین در آن زمان نقدا پرداخت شده و ربطی به امروز ندارد.
2- از طرفی اگر ایشان می فرمایند که به 10 میلیون سود 20 درصد می دهند باز هم شما خود قضاوت کنید:
وقتی می فرمایند ماشین 15 میلیونی در کمتر از 4 ماه به 21.5 میلیون تورم پیدا کرده یعنی اینکه ایشان سودی معادل نزدیک به 100 درصد در سال در محاسبه تورم و الزام مشتری به پرداخت لحاظ کرده اند( مطالبه 6.5 میلیون برای 15 میلیون در کمتر از 4 ماه)!، پس چگونه در خصوص پیش قسط پرداختی مشتریان سود 20درصد در سال لحاظ می کنند؟!
مصرف کنندگان کدام را باور کنند:قسم حضرت عباس یا دم خروس را!
این امر در مورد سایر ماشین هایی که پیش قسط در مورد آنها دریافت شده نیز صادق است و شرکت های خودروسازدر سایه عدم توانایی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اجحافی مضاعف در حق مصرف کنندگان می نمایند.
لطفا استدلال بنده را نیز بعنوان یک مصرف کنننده بخت برگشته که صدایش به جایی نمی رسد چاپ نمایید.
با تشکر