جشنواره‌هاي ادبي چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي اهميت و ضرورت خود را از دست داده‌اند.

يوسف انصاري منتقد و نويسنده ادبيات داستاني در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در خصوص كاركرد جشنواره‌هاي ادبي گفت: جشنواره‌هاي ادبي چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي اهميت و ضرورت خود را از دست داده‌اند.
وي با اشاره به تاثير اين جشنواره‌ها در جذب نويسندگان جوان و خلاق در گذشته ادامه داد: در حال حاضر تاثير جشنواره‌ها براي نويسندگان بيشتر تخريب كننده است و نويسنده و ادبيات داستاني مخاطبش را از دست داده است و به جاي آنكه به مخاطب بينديشد و براي او بنويسد ، براي جايزه‌هاي ادبي، داوران و ديگر نويسندگان مي‌نويسد.
نويسنده مجموعه داستان "امروز ، شنبه" با انتقاد از رويكرد فعلي جشنواره‌ها در اهداي جوايز ادبي بيان كرد: ديگر بود و نبود جوايز ادبي اهميتي ندارد چون اين جوايز چه خصوصي و چه دولتي هر كدام طيفي محدود از نويسندگان مورد نظر و انتخاب شده خود را پوشش مي‌دهند.
انصاري ادامه داد: جشنواره‌هاي دولتي متوني را كه قابل تاييد دولت باشند بر مي‌گيزنند و گاهي بعضي از كتاب‌ها و متون برگزيده می شوند که حتي ارزش كانديد شدن را هم ندارند.
از طرفي جوايز خصوصي هم به صورت رفاقتي و براساس سياست گذاري‌هاي شخصي و محفلي به افرادي كه از قبل قابل حدس و پيش بيني هستند، تعلق مي‌گيرد.
اين منتقد ادبيات از روند انتخاب كتاب در جشنواره‌هاي ادبي با عنوان بازي ياد كرد و خاطرنشان ساخت: رويكرد فعلي اين جشنواره ها همچون يك بازي است كه نه تنها باعث ديده شدن كتاب و فروش بيشتر آن نمي‌شود، بلكه بيشتر به ضرر ادبيات داستاني ماست./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار