رئيس جمهور روسيه و نخست وزير عراق عصر امروز روابط دو جانبه و مسايل منطقه اي و بين المللي را بررسي مي کنند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  کاخ کرملين اعلام کرد : در مذاکرات امروز «ولاديمير پوتين» و «نوري مالکي» بررسي مهمترين مسايل منطقه اي و بين المللي بويژه نحولات خاورميانه و اوضاع در سوريه بررسي و تبادل نظر مي شود .

براساس اين گزارش، مواضع روسيه و عراق در راه حل مسايل سوريه شباهت دارد و روسيه نگراني عراق را از خطر گسترش دشمني ميان نژادها و اديان در کشورهاي همسايه سوريه به خوبي درک مي کند .

همچنين در اين ديدار دو طرف به فعال سازي روابط دو جانبه بويژه در حوزه هاي سياسي ، اقتصادي و تجاري ، نظامي و فني ، آموزشي و ... توجه ويژه مي کنند .بنا بر اين گزارش ، موضوع اصلي مذاکرات سران روسيه و عراق افزايش مناسبات تجاري و اقتصادي است که حجم کنوني آن کافي نيست .

بر اساس گزارش مرکز مطبوعات کرملين ، در سال 2011  ارزش مبادلات تجاري ميان روسيه و عراق 156 ميليون و 100 هزار دلار بود که در مقايسه با سال 2010 45 و 2 دهم درصد بيشتر شده است .

بنا بر اين گزارش ، از ژانويه تا ژولاي 2012 نيز مبادلات اقتصادي دو کشور با دو برابر افزايش به 47 ميليون و 500 هزار دلار رسيده است و اجلاس مشترک همکاري هاي اقتصادي روسيه و عراق نوامبر يا دسامبر 2012 در بغداد برگزار خواهد شد .

انتظار مي رود در گفتگوهاي ولاديمير پوتين و نوري مالکي چشم انداز گسترش حضور شرکت هاي روسي در اجراي طرح هاي بزرگ انرژي در عراق جايگاه ويژه اي دارد .

بزرگترين طرح  روسيه در عراق در زمينه انرژي بهره برداري از منابع نفت منطقه «کورناي غربي»  با همکاري شرکت لوک اويل روسيه محسوب مي شود که ميزان ذخاير آن 13 ميليارد بشکه برآورد شده است .

قرارداد استخراج اين چاه نفتي در عراق در سال 2010 با شرکت نروژي استات اويل منعقد شد اما اين شرکت در سال 2012 از قرارداد خارج  شد و قرار است استخراج صنعتي آن تا سال 2014 با همکاري روسيه آغاز شود .

31 ماه مي 2012 در عراق مناقصه چهارم نفت و گاز برگزار شد که گروه متشکل از لوک اويل روسيه و شرکت ژاپني ايتپکس برنده طرح مربوط به بخش شماره دهم در عراق بود .در گزارش کرملين با تشريح جزئيات حضور شرکت هاي گازپروم ، باشنفت و زاروبژنفت روسيه در طرح هاي نفت و گاز عراق آمده است همکاري دو کشور در حوزه توليد برق نيز به خوبي در حال پيشرفت است .

بنا بر اين گزارش ، شرکت تکنوپروم اکسپورت روسيه در حال بازسازي نيروگاه حرارتي خارتا در بصره و شرکت روسي ديگر نيز در حال بازسازي نيروگاه حرارتي نصيريه براي تامين برق شهر بغداد است .

بر اساس گزارش کرملين ، گسترش همکاري هاي آموزشي و همکاري در زمينه هاي بشردوستانه از ديگر مسايل مورد بحث در مذاکرات رئيس جمهور روسيه و نخست وزير عراق خواهد شد .
برچسب ها: روسیه ، عراق ، پوتین ، مالکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار