با توجه به افزایش نرخ آموزش علی کشور متاسفانه هم اکنون شاهد نرخ بیکاری در میان افراد دارای تحصیلات تکمیلی هستیم.

 به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران؛عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی و بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی طی سخنرانی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: هم اکنون در جامعه ما با مشکلی با عنوان بیکاری مواجه هستیم و این درحالی است که شاهد 20 برابر افزایش در آموزش عالی هستیم و این جای تاسف دارد که تعداد افراد بیکار در میان افرادی که دارای تحصیلات تکمیلی هستند بسیار بیشتر از افرادی است که مدرک آنها زیر دیپلم است.

بنابراین باید توجه بیشتری  به بحث کار در افراد تحصیل کرده  و دانشگاهی باشیم ،چرا که بیکاری در افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند مشکلات زیادی را در عرصه های مختلف فرهنگی و سیاسی منجر می شود.

وی افزود: باید دوره های آموزش مهارتی بیش از دوره های آموزش عالی باشد.

در نظام آموزشی ما هیچ حمایت قابل توجه ای به بخش صنعت نمی شود

شیخ الاسلامی در ادامه گفت: هم اکنون شاهد هستیم که در نظام آموزشی ما هیچ حمایتی به بخش صنعت نمی شود چنانکه باید دولت توجه بیشتری به آموزش و مهارت و بالاخص آموزش مهارتی داشته باشد .

وی تصریح کرد: هم اکنون همکاران و دوستان ما در دانشگاههای فنی و حرفه ای این را یکی از ضرورت های کاری خود باید در نظر بگیرند یعنی همان توجه به بحث بی کاری در مهارت آْموزی.

وی تصریح کرد: هم اکنون شاهد وجود مبحثی با عنوان بحث اقتصاد مقاومتی در جامعه هستیم ما باید توجه كنيم که این بخش اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهی را برای فراهم سازی مهارت آفرینی در بین جامعه ایجاد کند.

ما باید در زمینه آموزش مهارتی کارها و فعالیتهای بیشتر و قوی تری انجام دهیم

شیخ الاسلامی در ادامه گفت: باید به بحث و تربیت افرادی که دارای آموزش مهارتی هستند توجه بیشتر صورت گیرد و این گونه افراد تربیت شوند تنها دلیلی که ما هم اکنون شاهد پیشرفت سایر کشورها هستیم توجه به همین مبحث آموزش مهارتی است.بنابراین ما نیز باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون شاهد هستیم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته افراد بالای شصت و پنج درصد از دوره های مهارتی را می گذرانند و ظرف یکی دو ماه وارد بازار کار میشوند.

حال سوال اینجاست که آیا دانشگاههای ما نیز تا این حد در زمینه آموزش مهارتی کار کرده اند ما فکر می‌کنیم باید بر مبنای نگاه آسیب شناسانه به این امر توجه کرده وآنرا مهم تلقی کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون در آموزش مهارتی در یک جمع بندی کلی که بخواهیم صورت بدهیم می‌توانیم به راحتی بگوییم که هماهنگی و اتحاد زیادی وجود ندارد و باید مجموعه فعالیت هايي  که در این امر صورت میگیرد با یکدیگر هماهنگ شده و خدمت بزرگی در جهت پیشرفت کشور صورت گیرد.

نظام آموزش فن آوری تصویب شد
شیخ الاسلامی در ادامه گفت: از جمله کارهایی که ما توانسته ایم تاکنون انجام دهیم تصویب نظام آموزش فن آوری بوده که همچنین ظرف یک هفته آینده امیدواریم تصویب نظام صلاحیت حرفه ای نیز به تصویب دولت برسد .

وی افزود: با توجه به این فعالیت هایی  که تاکنون صورت گرفته شاهد جهش بالایی در مطابق با سالهای گذشته هستیم که همچنین با این جهش شاهد موج هم افزایی جدید در جامعه و مجلس هستیم.

وی در پایان به سه نکته اساسی در مورد بحث آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت:  استعداد سنجی و طراحی مدل خلاقیت و شکوفایی برای کودکان ، تهیه و تدوین اطلاعات و مجموعه مختصات رشته های تحصیلی در رابطه با شرایط محیط کسب و کار و هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه و استعداد از جمله مباحث مهم در بحث آموزش مهارتی است./ع2

 

برچسب ها: بیکاری ، تکمیلی ، آموزش ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار