معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: ارتقاء تفکر زندانیان در طول دوران حبس یکی از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی کشور است چرا که این افراد باید به متن اجتماع بازگردند و این مساله تنها با فرهنگسازی عمیق در زندان‌ها و اجتماع امکان پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که برنامه‌های فرهنگی نقش موثری در اصلاح و تربیت زندانیان دارد، اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی نقش موثری در اصلاح و بازگشت زندانیان و بزهکاران به زندگی اجتماعی دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: زندانیان قشری از اجتماع فعلی هستند که باید  آنها را به چشم یک بیمار دید که به کمک و همراهی ما نیاز دارند.

* فرهنگسازی زمینه بازگشت زندانیان به اجتماع را فراهم می‌کند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: فرهنگسازی در اجتماع مبنی بر این که هر فرد زندانی که آزاد می‌شود از این پس مجرم یا مخل اجتماع نخواهد بود نیز یکی از مهترین برنامه‌های فرهنگی در زمینه بازگشت زندانیان به اجتماع است.

این مقام مسئول در قوه قضاییه با بیان این که نگاه مردم جامعه نسبت به زندانی باید ارتقاء پیدا کند، اظهار داشت: تولید برنامه‌های متنوع در این زمینه از سوی رسانه ملی و اطلاع رسانی رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، ضمن این که در کاهش ناراحتی‌های روحی زندانیان پس از پایان دوران حبس و بازگشت آنها به اجتماع هم تاثیر دارد.

* زندانی آزاد شده مجرم نیست

وی با انتقاد از عدم پذیرش زندانیان آزاد شده در مشاغل مختلف، تاکید کرد: همه زندانیان با جرایم سخت و سابقه مجرمیت در زندان‌ها به سر نمی‌برند بلکه برخی از زندانیان به دلیل حوادث مختلف در زندان‌ها محبوس شده‌اند، بنابراین نباید همه را به چشم یک مجرم سابقه‌دار ببینیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: زندانیان آزاد شده خانواده دارند و ادامه زندگی آنها منوط به فعالیت در مشاغل مختلف است و اگر نتوانند در یک زمینه شغلی فعالیت داشته باشند قطعا آسیب‌های اجتماعی جدی، کانون خانواده آنها را تهدید خواهد کرد.

* همه زندانیان سابقه‌دار نیستند

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی تاکید کرد: برخی از زندانیان به قصد مجرمانه به زندان وارد نشده‌اند بلکه بر حسب شرایطی که برای آنها پیش آمده در مسیر زندان قرار گرفته‌اند.

این مقام ارشد قضایی ترغیب زندانیان به شرکت در برنامه‌های دینی و اعتقادی در زندان‌ها را به عنوان یکی دیگر از ارکان هدایت و بازگشت فرد زندانی به جامعه دانست و اظهار داشت: ترویج مسایل اعتقادی و آموزه‌های تربیتی معصومین(ع) از مهمترین نکاتی است که می‌تواند در باور زندانیان تاثیر عمیقی داشته باشد و آنها را برای ورود به جامعه‍‌ای که مدتی از آن دور بوده‌اند آماده کند.

* ترویج فرهنگ کتابخوانی و تعیق باورهای دینی دو رکن اصلاح زندانیان


وی با بیان این که ترویج فرهنگ کتابخوانی در زندان‌ها هم نقش ویژه‌ای در تغییر نگرش مجرمان دارد، افزود: یکی از برنامه‌های فرهنگی که در زندان‌ها و مراکز بازپروری کشور دنبال می‌شود، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که ارائه کتاب‌های مختلف در زندان‌ها به بالندگی و رشد فکری و روحی زندانیان کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به شیوه‌های تربیت اخلاقی زندانیان اظهار داشت: همه افراد در فرهنگ پذیری و بازنگری در احوال درونی خود تفاوت‌هایی دارند و قطعا این تفاوت‌ها در میان زندانیان نیز مصداق دارد.

* ارتقاء تفکر و باورهای زندانیان اولویت دستگاه قضایی است

وی تصریح کرد: تجربه پیگیری برنامه‌های فرهنگی نشان می‌دهد که فرهنگ پذیری در میان افراد نوجوان و جوان که درگیر بزهکاری‌هایی شده‌اند بیشتر از افرادی است که بالاتر از 50 سال سن دارند، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم همه برنامه‌های فرهنگی در اجتماع و حتی زندان‌ها به یک نسبت روی افراد تاثیر داشته باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ارتقاء تفکر زندانیان در طول دوران حبس یکی از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی کشور است چرا که این افراد باید به متن اجتماع بازگردند و این مساله تنها با فرهنگسازی عمیق در زندان‌ها و اجتماع امکان پذیر است.

انتهای پیام/پ3


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار