چگونه والدین می توانند نیاز های اجتماعی و تحصیلی فرزند خود را بشناسند؟ بالا رفتن معضلات اجتماعی و نیاز مردم به مشاوره باعث شده تا آموزش و پرورش با راه اندازی مراکز مشاوره راه حلی برای والدین و دانش آموزان بیابد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،والدین در طول سال تحصیلی با مشکلات عدیده ای در روند تحصیل فرزند خود مواجه می شوند. چگونه والدین می توانند نیاز های اجتماعی و تحصیلی فرزند خود را بشناسند؟ بالا رفتن معضلات اجتماعی و نیاز مردم به مشاوره باعث شده تا آموزش و پرورش با راه اندازی مراکز مشاوره راه حلی برای والدین و دانش آموزان بیابد.

 دکتر حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اهمیت مشاوره گفته است: حرف اول مشاوره این است که دانش آموز جایی باشد که هوای نامطبوع آنجا نباشد و حرف دوم مشاور این است که به دانش آموز بیاموزد چگونه در هوای نامطبوع خود را حفظ کند و راه ايمن سازي در صورت ورود جو نامطبوع به محيط خود را داشته باشند.

با همه این تفاصیل مشکلات تحصیلی امسال می تواند بیشتر از سال های قبل باشد. با اجرایی شدن نظام آموزشی 3-3-6 امسال 86 هزار دانش آموز خوزستانی به جای نشستن بر سر کلاس های اول راهنمایی بر صندلی های پایه ششم نشستند .

اجرایی شدن طرح 6.3.3. برای اولین بار در کشور نقطه مبهم و سوال برانگیزی برای والدین است. والدینی که نمی دانند چه طور باید به فرزندشان کتب و آموزش های لازم در این رابطه را بدهند. بی شک ارتباط موثر والدین با مدرسه و استفاده از راهنمائی های مشاورین به آنها در بهبود سیستم آموزشی موثر است.

مشاور و کارشناس آموزشی در رابطه با برنامه ریزی دانش آموزان مقطع ششم ابتدائی گفت : سال ششم ابتدایی سال پایان کودکی و شروع نوجوانی است در این مرحله دوران کودکی پشت سر گذاشته می شود و دوران پر تلاطم نوجوانی شروع می گردد. برخورد صحیح با این دوران نیاز به حمایت و پشتیبانی والدین دارد. حمایت والدین می تواند از افت تحصیلی دانش آموزان جلوگیری کند.

محمد حسن مشک بو گفت : در راه موفقیت دوران تحصیل ، عوامل مختلفی تاثیر گذار خواهند بود . به طور مثال مهم ترین چیز در شروع یک سال تحصیلی تهیه برنامه درسی مناسب است. برنامه ای که فعالیت های دانش آموز را جهت داده و او را از راه رسیدن به هدف دور نکند.

وی در ادامه عنوان کرد : در طول هفته بارها والدینی را مشاهده می کنیم که به مدارس یا مراکز مشاوره مراجعه کرده و نگرانی های خود را در خصوص فعالیت های تحصیلی فرزندانشان ابراز می کنند و به دنبال راهکارهای مناسب برای پیشرفت تحصیلی آن ها هستند. والدین حاضرند هزینه های هنگفتی را صرف انتخاب بهترین کلاس ها، معلم ها، آزمون ها، کتاب و ... کنند و توقع دارند با این کار پیشرفت تحصیلی را در فرزندان خود ببینند.

آیا صرف پرداخت این هزینه ها کافی است؟ بدون شک بدون حمایت و پیگیری مداوم و انتخاب صحیح و مطمئن نمی توان به این هدف دسترسی پیدا کرد.

مشورت با معلمین بهترین راهکار برای یافتن منابع کمک آموزشی است. منابعی که در کنار کتب درسی استفاده می شود باید توانایی رفع نیازهای دانش آموز را داشته باشد .

این کارشناس آموزشی در این خصوص باید ها و نباید هایی را به والدین توصیه نمود:

- بر نحوه درس خواندن فرزندتان نظارت داشته باشید.

- درس هر روز همان روز مطالعه شود.

- سعی شود هیچ مبحثی از درس نخوانده باقی نماند. حتی تمرین هایی که پاسخ ندارد.

- فرزندان خود را برای شرکت فعال درفعالیت های کلاسی تشویق و ترغیب کنید.

- نباید بیش از توانایی های دانش آموز از او انتظار داشت . در صورت افت عملکرد درسی نباید آن ها را سرزنش یا تحقیر کرد بلکه باید با کمک مشاور و معلم مربوطه به رفع این معضل اقدام نمود.

- یک مشاور تحصیلی با تجربه در کنار نظارت شما می تواند کمک بسزایی در جهت افزایش عملکرد تحصیلی فرزندتان داشته باشد.

- در صورت شکست و افت درسی فرزندان آن ها را سرزنش و تحقیر نکنید. انتقاد ، مقایسه ، منت گذاشتن، تهدید نمودن تاثیری ندارد.

- نکات مثبت فرزندان را برجسته نمایید. جوی از مهربانی ، صمیمیت ، احترام و اعتماد را در محیط خانواده فراهم نمایید.

- سنجش میزان یادگیری فرزندتان را فراموش نکنید چرا که مشخص می کند که دانش آموز چه حد به موفقیت نزدیک شده . از این طریق می توان به نقاط ضعف و قوت پی برد و جهت اصلاح عملکرد تحصیلی آنها قدم برداشت.

- استفاده از راهنمایی ها و حمایت های افراد متخصص : استفاده از راهنمایی و حمایت افراد متخصص می تواند همراه خوبی برای والدین در جهت موفقیت فرزندان باشد . مشاوران مدارس می توانند راهکارهای مناسبی را در اختیار والدین قرار دهند.

- ارتباط با مدرسه و اطلاع از نحوه عملکرد: ارتباط با مدرسه و اطلاع از نحوه عملکرد دانش آموزان در محیط مدرسه می تواند روند عملکرد آنها را به صورت دقیق مشخص نموده و بدین ترتیب وضعیت آموزشی و انظباطی آنها را بهتر پیگیری نموده و نظارت والدین را ملموس تر و مدون تر می کند./س


برچسب ها: والدین ، نیازهای ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.