استان خوزستان سومين توليد كننده برنج در كشور است.

 


به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان
معاون بهبود توليدات گياهي سازمانجهادكشاورزي خوزستان با بيان مطلب فوق اظهار داشت : در سال زراعي گذشته در استان خوزستان 280 هزار تن شلتوك برنج توليد شد كه اين مقدار از سطح 58 هزار و 25 هكتار اراضي زير كشت اين محصول استحصال گرديد.
محمد قاسمي نژاد سطح زير كشت برنج در سال جاري را 54 هزار و 134 هكتار اعلام نمود و گفت :امسال به دليل محدوديت هاي پيش آمده در تأمين آب مجبور به كاهش سطح زير كشت برنج در استان شديم كه با استفاده از روش هاي خشكه كاري و استفاده از دستاوردهاي تحقيقات ،بكارگيري ناظرين فني و انجام كارهاي ترويجي ،ضمن كاهش مصرف آب در هر هكتار شاهد افزايش عملكرد در واحد سطح از 4 تن و 700 كيلوگرم به بيش از 4 تن و 900 كيلوگرم خواهيم بود.
وي ارقام استفاده شده در كشت برنج در استان را ارقام آمل ،دانيال ،شفق ،كادوس،پويا و عنبربو اعلام كرد و افزود: بيشترين سطح زير كشت بترتيب در شهرستان هاي شوشتر ،اهواز و شوش مي باشد.
قاسمي نژاد استفاده از روش هاي بهزراعي و اگروتكنيكي از جمله استفاده از روش خشكه كاري ،انجام كشت تأخيري با استفاده از ارقام زودرس ،بكارگيري رژيم آبياري متناوب ،كاشت با استفاده از دستگاههاي خطي كار و غيره توانستيم به افزايش عملكرد در واحد سطح دست يابيم.
قاسمي نژاد پيش بيني نمود در سال جاري شاهد توليد حدود 270 هزار تن شلتوك از سطح شاليزارهاي استان باشيم كه اين مقدار شلتوك توليد بيش از 170 هزار تن برنج سفيد را بدنبال خواهد داشت./س







برچسب ها: خوزستان ، توید ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.