ظرفيت فرآورش گاز پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد (خانگيران) با ايجاد واحد جديد شيرين سازي در اين پالايشگاه به 60 ميليون مترمکعب در روز افزايش خواهد يافت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، مدير عامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد با بيان اين که پايداري توليد گاز و افزايش بهره وري، راهبردهاي مهم اين شرکت پالايشي به شمار مي آيند، افزود: بر پايه اين استراتژي ها، طرح هاي با هدف افزايش توليد گاز تعريف شده که احداث يک واحد جديد ديگر براي شيرين سازي گاز از جمله آنهاست.

مسعود حسني گفت: هم اکنون پنج واحد فرآورش با طراحي 41 ميليون مترمکعب در روز فعال است که مجموعه اين واحدها 50 ميليون مترمکعب گاز را پالايش مي کنند.

وي با تاکيد بر اين که مطالعات اوليه اجراي اين طرح در دست اجراست، تصريح کرد: انتظار مي رود طرح تفصيلي اين واحد جديد در سه ماه نخست سال آينده پايان يابد و عمليات اجرايي آن نيز در مرداد 92 آغاز شود.

مديرعامل شرکت پالايش گازشهيد هاشمي نژاد گفت: ساخت و بهره برداري واحد جديد شيرين سازي گاز اين پالايشگاه به سه سال زمان نيا دارد.

وي گفت : با ساخت و بهره برداري از اين واحد، حجم شيرين سازي گاز در پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد 10ميليون مترمکعب در روز افزايش خواهد يافت.

حسني با بيان اين که پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد در ميان ديگر پالايشگاه هاي گاز، اسيدي ترين نوع گاز را فرآورش مي کند، گوگرد را از مهم ترين محصولات حاصل از فرآورش خواند و گفت: هم اکنون روزانه دو هزار تن گوگرد در پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد توليد مي شود که ارسال 70 درصد آن به خارج ارز قابل ملاحظه اي را به کشور بر مي گرداند.

وي با بيان اين که هم اکنون چهار واحد گوگرد سازي در اين پالايشگاه فعال است، ظرفيت توليد اين محصول را 2600 تن در روز اعلام کرد.

مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد تصريح کرد: پيش تر به ازاي فرآورش يک ميليون مترمکعب گاز، سالانه 38 ميليون تن گوگرد توليد مي شد، اما با اقدام هاي اصلاحي انجام شده، اين مقدار به بيش از 40 تن (در ازاي فرآورش يک ميليون مترمکعب گاز) رسيده است .

مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد گفت: با مجموعه اقدام هاي اصلاحي انجام شده از سال ها قبل، ظرفيت فرآورش گاز از 10 سال گذشته تا کنون سه ميليارد مترمکعب افزايش يافته است.

وي تصريح کرد : با تکيه بر دانش و توانمندي متخصصان اين پالايشگاه ، همچنين با بهره گيري از سازندگان داخلي ، بدون آن که تاسيسات جديد به اين پالايشگاه اضافه شود ، حجم کنوني فرآورش گاز اين پالايشگاه به 16.3 ميليارد مترمکعب در سال رسيده است.

حسني ؛ بازيافت گازهاي مشعل و استفاده از آن در چرخه توليد را از ديگر اقدام هاي اساسي پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد برشمرد و گفت: با اجراي طرح هاي پژوهشي انجام شده در اين زمينه، تاکنون 40 درصد گاز مشعل هاي پالايشگاه بازيافت مي شود و انتظار مي رود اين طرح تا پايان سال آينده کامل شود.

به گفته مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد، کاهش زمان تعميرات اساسي، از ديگر اقدام هاي مهم اين شرکت پالايشي در چند سال گذشته به شمار مي آيد.

وي با بيان اين که اين پالايشگاه براي تعميرات اساسي زمان 46 روز را در کارنامه خود ثبت کرده است، اظهار داشت :  هم اکنون اين زمان به 21 روز کاهش يافته ضمن آن که ضريب آمادگي پالايشگاه نيز از 92 درصد در شش سال گذشته به 94 درصد رسيده است.

مدير عامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد از آمادگي توان حداکثري توليد گاز در زمستان امسال خبر داد و گفت: با توجه به تعميرات اساسي در نيمه نخست امسال و اقدام هاي اصلاحي انجام شده، اين پالايشگاه با تمام توان خود آماده گذر از زمستان خواهد بود./عب
برچسب ها: افزایش ، ظرفیت ، پالایشگاه ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار