آزيتا محمود پور، كارشناس اختلالات يادگيري و روش هاي تقويت حافظه كودكان در گفتگو با خبرنگار راديو وتلويزيون
باشگاه خبرنگاران در خصوص ارزيابي خود از برنامه هاي كودك سيما، گفت: بايد در درجه اول كودك از تماشاي آن لذت ببرد كه اكثر برنامه هاي كودك تمركز خود را روي اين موضوع گذاشته اند.
وي اظهار داشت: در كنار وجه سرگرمي سازي بايد يكسري از آموزش ها را نيز به اين گروه سني در قالب هاي مختلف ارائه داد كه منظور از آموزش تنها آموزش هاي مستقيم نيست و يكسري از آموزش هاي غير مستقيم توانايي تاثير بر روي افزايش مهارت هاي فردي واجتماعي كودكان را دارد.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر كل برنامه ها بر وجه سرگرمي سازي كودكان تمركز بيشتري دارند در حاليكه در بين كودكان برخي از مشكلات حوزه يادگيري نظير حافظه، دقت، تمركز سرعت عمل، درك بينايي و شنوايي ومهارت به شدت ديده مي شود و رسانه ملي توانايي ايفاي نقش بسزايي را در اين زمينه دارد.
اين كارشناس كودك بيان كرد: به طور تقريبي در تمامي برنامه هاي كودك مسائل آموزشي وجود دارد اما برنامه "گل آموز" شايد تنها برنامه كودك سيما است كه كودكان در آن از حالت منفعل خارج شده و مشاركت پويايي در برنامه دارند و به عنوان يك تشويق گر صرف در برنامه حضور ندارند.
وي تصريح كرد: در ساير برنامه ها ميزان شادي بيشتري را شاهد هستيم اما كودكان كمترين ميزان فعاليت را دارند و در واقع در برنامه نقش ايستايي دارند در حاليكه "گل آموز" فضاي شاد ساير برنامه ها را ندارد و اما مشاركت بچه ها در برنامه بيشتر است و حتي اجراي بسياري از آيتم ها را به عهده خود آن ها گذاشته است.
كارشناس اختلالات يادگيري و روش هاي تقويت حافظه كودكان همچنين با اشاره به اينكه وجود شخصيت هاي عروسكي در انتقال بهتر مفاهيم آموزشي به كودكان بسيار موثر است، گفت: در برنامه "گل آموز" نيز در شخصيت عروسكي به نام هاي "مويز" و "نارنجي" حضور دارند كه هدف از طراحي آن ها بيان مشكلاتي بوده كه امكان به وجود آمدن آن براي بچه ها است و اين عروسك ها به بچه ها باقرار دادن آنان در چنين موقعيتي رفتار صحيح را آموزش مي دهند.
عضو اتاق فكر برنامه "گل آموز" با اشاره به طراحي برخي از بازيها در اين برنامه برايش افزايش مهارت هاي فكري و فردي كودكان؛ گفت: يكسري از بازيهاي خاص را در بخش پاياني برنامه گنجانده ايم كه تمامي آيتم هاي آموزشي در آن ها لحاظ شده كه البته احساس مي كنيم بايد يكسري از بازي هاي جديد را خودمان طراحي كنيم و تا با به روز بودن بچه ها نيز از لحاظ قدرت فكري رشد كنند.
محمود پور پيرامون آيتم هاي جديد برنامه "گل آموز" جهت افزايش مهارت هاي آموزشي كودكان، گفت: در سري جديد به آيتم هاي نظير شناخت حيوانات، ميز ادبيات، راهبردهاي حل مساله و طراحي كاردستي توسط بچه ها در خانه در نظر گرفته شده كه همگي آن ها در راستاي افزايش خلاقيت و مهارت هاي فردي و اجتماعي كودكان است.
وي خاطر نشان كرد: تماشاي "گل آموز" براي گروه سني كودكان به اين دليل جذاب است كه بچه ها در سراسر كشور فرصتهاي آموزشي برابري ندارند و اين برنامه توانسته فرصت هاي برابر آموزش را به كودكان هديه كند./ص