براساس نتايج به دست آمده از تحقيقات درباره مواد غذايي مختلف و تاثير آن بر بدن، خوردن برخي از مواد غذايي مي‌تواند در بهبود توانايي‌هاي شناختي افراد مانند يادگيري و افزايش قدرت حافظه آنها تاثيرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،اگر از جمله افرادي هستيد که در انتخاب غذاهايي که مي‌خوريد حساسيت زيادي داريد، بي‌شک با خواندن اين مطلب حساسيت‌تان بيشتر مي‌شود.

در اين طرح تحقيقاتي که روي گروهي از موش‌هاي صحرايي انجام شد، يک رژيم غذايي متشکل از سه ترکيب غذايي مختلف که در توليد سلول‌هاي مغزي سالم و بي‌عيب و نقص اهميت دارد براي آنها در نظر گرفته شد. کولين يکي از اين ترکيبات غذايي است که در تخم‌مرغ و جـگر بهوفور يافت مي‌شود.

ترکيب ديگر يوريدين مونوفسفات است که در چغندر وجود دارد. DHA که نوعي اسيدچرب حاوي امگا 3 است ترکيب غذايي ديگري است که در روغن ماهي هست. اين ترکيبات براي رشد سلول‌هاي مغزي ضروري است.

در برنامه غذايي گروه ديگر تنها دو ترکيب از اين سه ترکيب غذايي قرار گرفته و اين در حالي بود که براي گروهي ديگر از موش‌هاي صحرايي يک برنامه غذايي، بدون در نظر گرفتن اين سه ترکيب غذايي انتخاب شد. پس از چهار هفته از هر يک از اين سه گروه يک موش انتخاب شد تا از نظر توانايي انجام مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي شناختي مانند عبور از مسير‌هاي پرپيچ و خم مورد بررسي قرار گيرد.

گروهي که از اين سه ترکيب غذايي تغذيه کرده بودند در مقايسه، توانايي‌هاي شناختي بهتري داشتند. اين مطالعه نشان مي‌دهد کولين در مقايسه با امگا3 و يوريدين مونوفسفات از اهميت بيشتري در افزايش توانايي‌هاي ذهني برخوردار است.

علاوه بر اين محققان دريافتند اين گروه از مواد غذايي در افزايش فعاليت‌هاي مغزي نيز نقش مهمي ايفا مي‌کند. البته براي اين‌که بتوان با قطعيت بيشتري درباره اهميت اين ترکيبات در افزايش توانمندي‌هاي ذهني انسان‌ها سخن گفت، لازم است تحقيقات بيشتري روي انسان‌ها انجام شود، اما اگر اين موضوع تائيد شود مي‌توان از مواد غذايي که سرشار از کولين، يوريدين مونو فسفات و امگا 3 است به عنوان غذاهاي سالم نام برد يا شايد بتوان اين گروه از غذاها را غذاهاي ذهن ناميد.

بنابراين ديگر ترديدي نيست که مواد غذايي مختلف هرکدام مي‌تواند خواص متفاوتي داشته باشد که روي توانمندي‌هايمان اثر بگذارد. در اين صورت فردي از سلامت جسماني، ذهني و رواني بهتري برخوردار است که به نقش اين مواد غذايي توجه داشته باشد و در برنامه غذايي روزانه از طيف وسيعي از اين گروه از مواد غذايي تغذيه کند./س



برچسب ها: غذا ، اندیشیدن ، یادگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.