صدور بیانیه «امام خمینی»برای بسیج علیه رژیم صهیونیستی، صدور قطعنامه 588 شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق، روز فرهنگ و ادبیات ارمنی، روز جهانی کودک و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 16 مهر 1391 خورشیدی، 20 ذی القعده 1433 هجری و 7 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور بیانیه «امام خمینی» به دول اسلامی برای بسیج علیه رژیم صهیونیستی (1352 ش)

در 14 مهر 1352 ش، ارتش‌های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیروهای اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‌ها را باز پس گرفتند. در این جنگ که به نام «جنگ رمضان» موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت گردید. دولت عراق با درخواست ایجاد رابطه با ایران، مسأله باز کردن جبهه جدیدی علیه اسرائیل را مطرح نمود. دولت ایران در اولین عکس‌العمل خود از درگیری اعراب و اسرائیل صرفاً اعلام نگرانی کرد.
 در این موقعیت، امام خمینی در اعلامیه‌ای به دول و ملل اسلامی، از همگان و خصوصاً دول عربی خواستند که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج سازند و در این جهاد مقدس شرکت کنند. امام خمینی (ره) همچنین در این پیام از دولت‌های نفت‌خیز اسلامی خواستند که از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند. از دیدگاه حضرت امام، ملت اسلام به حکم وظیفه انسانی و اخوت و طبق موازین عقلی و اسلامی، موظف بودند همه نوع همکاری و فداکاری را در این راه مبذول دارند.

صدور قطعنامه 588 شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق (1365 ش)

با شکایت مکرر ایران مبنی بر کاربرد سلاح شیمیایی عراق در جنگ و اعزام کارشناسان سازمان ملل، گزارشی از این بمباران به دبیر کل رسید که ناگزیر رییس شورای امنیت، بیانیه قاطعی در محکومیت کاربرد این سلاح‌ها توسط عراق صادر کرد، هر چند که در این بیانیه، «ادامه منازعه» نیز محکوم شده بود. شورا در 8 مهر 1365، بحث خود را در مورد جنگ آغاز کرد و دبیر کل، گزارش مفصّلی به شورا ارائه نمود. این بحث منجر به صدور قطعنامه 588 در تاریخ 16 مهر 1365 ش به اتفاق آراء شد. علت اصلی صدور این قطعنامه، بیشتر به خاطر تهدید ایران به انجام حمله سرنوشت‌ساز به عراق است و می‌توان ارزیابی کرد که این قطعنامه، آخرین اتمام حجت به طرفین و به ویژه ایران برای پذیرش توصیه‌های شوراست. اما ایران این قطعنامه را در حالی که ارتش بعث، تهاجم بی امان خود را به خاک میهن اسلامی ادامه می‌داد، نپذیرفت.

حمله بالگردهای آمریکایی به قایق‌های گشتی سپاه در خلیج فارس (1366 ش)
نیروهای ایرانی که در حال گشت زنی عادی در منطقه شمالی خلیج فارس در اطراف جزیره فارسی بودند با تهاجم وحشیانه هلی‌کوپترهای آمریکایی روبرو شدند. در جریان حمله به این قایق‌ها، 3 قایق به شدت آسیب دیده و قایق چهارم موفق به ترک محل درگیری شد. همچنین دو تن از رزمندگان سپاهی شهید، یک تن به شدت زخمی و شش تن دیگر ربوده شدند. در جریان این درگیری، یک هلی‌کوپتر آمریکایی هدف موشک استینگر شلیک شده از قایق‌های ایرانی قرار گرفت و سرنگون شد. وزیر جنگ آمریکا این عمل نیروهای آمریکایی را دفاع از خود نامید ولی در واقع آمریکا با این عمل خود، رسماً اعلام جنگ نمود.

بمباران شیمیایی شهر سومار توسط رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی (1366 ش)
درشانزدهم مهر ماه سال 1366 رژیم بعثی عراق شهر سومار را مورد هجوم شیمیایی خود قرار داد که طی آن بسیاری از هموطنان ایرانی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

روز فرهنگ و ادبیات ارمنی
شنبه شانزدهم مهر ماه مصادف با هشتم اکتبر 2010 میلادی در تقویم ارمنی «روز فرهنگ ارمنی» و از امروز به مدت یک هفته «هفتهء فرهنگ ارمنی» نام گذاری شده است. در روز فرهنگ ارمنی، مدارس ارامنه به خاطر ادای احترام به بانی خط ارمنی یعنی مسروپ ماشتوس و یا مسروپ مقدس، تعطیل است.

تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت اسداللَّه علم (1341 ش)
به موجب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی که در 16 مهر 1341 ش به تصویب هیئت دولت رسید. شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف شده بود و به زنان حق رأی داده می‌شد. هدف از تصویب این لایحه آزادی زنان نبود بلکه توطئه آمریکا و اسراییل برای از بین بردن عفت عمومی و ترویج فساد و فحشا در میان زنان بود. با آگاه شدن علما از این مصوبه، مخالفت‌های صریحی از جانب آنان به ویژه حضرت امام خمینی (ره) اعلام شد و خواهان الغای سریع این مصوبه شدند. رژیم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جریان‌های مخالف داشت امّا زمانی که رژیم، استواری روحانیت و مردم را دید و علائم قیام عمومی را مشاهده کرد، در دهم آذر همان سال، با تصویب هیأت دولت اعلام کرد که تصویب‌نامه 1341/7/16 قابل اجرا نیست.

دستگیری و تبعید شبانه آیت‌اللَّه «سید حسن مدرس» به خواف (1307 ش)

در پی مخالفت‌های مکرر آیت‌اللَّه مدرس با دیکتاتوری رضاخان پهلوی، به دستور رضاخان، رییس شهربانی تهران به همراه تعدادی از نیروهای نظامی به منزل آیت‌اللَّه مدرس هجوم بردند. پس از ضرب و شتم، ایشان را بدون عمامه، عبا و کفش، از خانه بیرون برده و به مأموران شهربانی مشهد تحویل دادند. آیت‌اللَّه مدرس، پس از آن به شهر خواف تبعید شد، تا آنکه پس از نه سال تبعید، در دهم آذر 1316، توسط دژخیمان رضاخانی به شهادت رسید.

روز جهانی کودک
روز به مناسبت روز کودکان به عنوان یک رویداد در روزهای مختلف در کشورها و در سراسر جهان به منظور احترام به کودکان جشن گرفته گرفته می‌شود. روز کودک اغلب در روزهای دیگر در کشورهای مختلف نیز وجود دارد. در ایران این روز 16 مهرماه می‌باشد.

به وجود آمدن اولین وزارت امور خارجه در ایران در زمان «فتحعلی شاه قاجار» (1237 ق)
سابقه فعالیت وزارت امور خارجه ایران به دو قرن می‌رسد. تا پایان قرن 18 میلادی، امور مربوط به روابط خارجی ایران توسط رجالی اداره می‌شدکه عمدتاً در دربار مستقر بودند و کشور، چیزی به نام وزارت خارجه نداشت. اما از ابتدای قرن نوزدهم که انتصاب سفرای ایران در کشورهای خارجی و یا پذیرش سفیران خارجی در ایران آغاز شد، کثرت امور مربوط به سیاست خارجی و نمایندگان سیاسی متعددی که از سوی دولتهای بیگانه وارد ایران می‌شدند، سبب شد که دولت ایران به فکر تأسیس وزارتخانه جدید «امور خارجه» بیافتد از این رو در اکتبر 1821 م / 1237 ه. ق فتحعلی‌شاه رسماً دستور تأسیس وزارت امور خارجه ایران را صادر کرد. این وزارتخانه تأسیس شد و «میرزا عبدالوهاب خان نشاط اصفهانی» به عنوان اولین وزیر خارجه ایران منصوب گردید.

تهاجم نیروهای آلمان نازی به سمت شرق در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)

در حملات هوایی آلمان به انگلستان در جریان جنگ جهانی دوم، آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، فرمان تهیه مقدمات اجرای طرحی را به نام شیر دریا برای پیاده کردن نیرو در سواحل بریتانیا و اشغال جزیره انگلیس صادر کرد، ولی با برتری دریایی انگلستان، اجرای این طرح، غیر عملی تشخیص داده شد. از این رو هیتلر در اوایل اکتبر 1940 م، فرمان حرکت به شرق و فتح کشورهای اروپایی و بالکان را صادر کرد.
در روز هفتم اکتبر، نیروهای آلمانی در اولین مرحله، وارد رومانی شدند و در ماه‌های بعد، به تدریج یوگسلاوی و یونان را نیز به تصرف خود درآوردند. در این میان، مجارستان و بلغارستان نیز، قبلاً پیوستگی خود را با آلمان اعلام داشته بودند و به این ترتیب در بهار سال 1941 م، عملاً سراسر اروپای شرقی و کشورهای بالکان، تحت سلطه هیتلر قرار گرفت. با این حال، این وضعیت دیری نپایید و با شدت یافتن حملات متفقین در طی سال 1943 م به بعد، این مناطق از دست آلمان خارج شدند و نیروهای نازی مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش شکست گردیدند.


برخی از رویدادهای 7 اکتبر
1780: در پی اعلام استقلال 13 مهاجرنشین انگلیسی در آمریکای شمالی تحت نام «ایالات متحده» و شکستهای نظامی انگلستان در این منطقه، میان ساکنان کارولینای جنوبی (یکی از 13 مهاجر نشیم) که هنوز به دولت انگلستان وفادار مانده بودند و دیگران جنگ درگرفت.
1886: اسپانیا که هنوز بر کوبا، مهاجر نشین قدیمی خود در قاره آمریکا حکومت داشت، برده داری را در آن جزیره لغو و غیر قانونی کرد.
1908: در جریان مبارزات استقلال طلبی یونانیان، جزیره یونانی زبان «کرت» درمدیترانه به دولت عثمانی پشت کرد و به یونان پیوست.
1940: ارتش هیتلر وارد رومانی شد.
1949: دولت آلمان شرقی با نظام کمونیستی، تحت نام «جمهوری دمکراتیک آلمان» در منطقه اشغالی شوروی تشکیل شد و برلن شرقی را پایتخت خود قرار داد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار