بازی خطرناک این روزهای قلب اقتصاد ایران شاید از نظر بسیاری از تماشاگران حساس و نفس گیر باشد اما خبر از موقعیت دشوار حریف نیز می دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ سایرن در آخرین یادداشت خود نوشت:

وقتی شرایط یک بازی سیاسی به سمتی پیش می رود که امکان مانور بر مولفه های مختلف توسط رقیب گرفتار در موضع ضعف وجود ندارد چاره این است که بازی را به زمین بازی حریف بکشاند. بازی خطرناک این روزهای قلب اقتصاد ایران شاید از نظر بسیاری از تماشاگران حساس و نفس گیر باشد اما  خبر از موقعیت دشوار حریف نیز می دهد.

1)انتخابات آمریکا به آخرین مراحل خود نزدیک می شود. هنوز اوباما به واسطه همدردی مردم آمریکا با وی به علت انتشار تصاویر غیر اخلاقی مادرش در نمودارهای محبوبیت، از رامنی پیش تر ایستاده است اما مهم ترین سوال ملت آمریکا که فعلا بی جواب مانده این است : چه تضمینی وجود دارد 4 سال بعد از انتخابات پیش رو آمریکا با اوباما از وضعیت بهتری نسبت به حال حاضر برخوردار باشد؟

از طرفی فشار لابی های صهیونیستی نیز هم چون گیوتینی برنده روی شاهرگ اوباما قرار دارد چرا که قول های رامنی برای یکسره کردن کار ایران هر چند خنده دار و به دور از واقعیت است اما در آیپک که مرکزی به دور از عقلانیت سیاسی به شمار می رود، کارساز خواهد بود.

2)آمریکا به جهانیان قول داده بود بعد از تصویب تحریم های فلج کننده در کمتر از یک ماه ایران را به زانو درآورد اما اکنون در حالی که دیگر زوری برای آزمایی برایش باقی نمانده هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما اعلام می کند، نه تنها اتفاقات بازار ایران به علت تاثیر تحریم ها نبوده بلکه با صراحت مدعی می شود نابسامانی اقتصادی ایران ناشی از ضعف مدیریت خود ایرانی هاست. این یعنی بازی را که نمی توانی ببری طوری در نظر خلق جلوه  بده که "حریف" نیز پیروز به نظر نرسد.

3)در حالی رئیس جمهور ایران در یک نشست رسانه ای با برد جهانی از کارآمدی تحریم ها و تاثیر آن بر بازار ارز صحبت می کند که در یک بازه دو روزه بدون بروز تغییری در سهم تحریم ها قیمت دلار از 4200 تومان به 2700 تومان نزول پیدا می کند! این یعنی شخص رئیس جمهور نیز به علت "عصبانیت" ناشی از مصاحبه رئیس مجلس و عبارت زشت "سیاست های اقتصادی رابین هودی دولت" تحت تاثیر قرار گرفته و دچار "وادادگی سیاسی" شده است.

4)در طرف دیگر ماجرا رژیم درمانده اسرائیل در حالی دم از "بهار ایرانی" می زند که ترکیه و سوریه بحران یک شبه راکتی را با میانجی گری ایران "فعلا" پشت سر گذاشته اند و درگیری هم در کف خیابان های تهران مشاهده نمی شود. همزمان از آمریکا خبر می رسد که "در صورت رفع ابهامات در مورد برنامه هسته ای ایران، تحریم ها به سرعت لغو خواهند شد."

برآیند همه این اتفاقات سریع نشان از این دارد که "بحران ارزی" نه تنها کار غرب نبوده است بلکه آمریکا حتی به اندازه ای احساس قدرت نمی کند که عواقب پذیرش چنین سناریویی به نام خود و سیاست های دولت اش را حتی به دروغ پذیرا باشد. پس ایران برای  برون رفت از مشکلات اقتصادی اخیر نه نیازمند مذاکره است نه محتاج دست دراز کردن به سمت غرب!

از کف ندادن "روحیه" و "آرامش سیاسی" در مواقع بحرانی تنها از مدیران برجسته و با ایمان ساخته است. اگر مسئولین کشورمان اعم از سران قوا یا نمایندگان مجلس در مواقع بحرانی نمی توانند دعواهای سیاسی بی هدف و بی خیر را به آینده موکول کنند یعنی از ضعف ایمان و احیانا فقدان عقلانیت سیاسی رنج می برند. اگر شخص رئیس جمهور دم از تنهایی در عرصه مدیریت بحران می زند یعنی به اطراف خود دقیق نظر نکرده است. تقریبا همه متخصصین اقتصادی در دو هفته گذشته راهکارهای مد نظرشان را به دولت و مجلس ارائه کرده اند. چه کسانی باید "کمیته بحران" و "نشست بررسی راهکارهای موجود" را تشکیل می دادند؟ مردم یا دولت و مجلس؟!

در مقابل صحنه بازی نشان از ایستادگی اگاهانه و مقتدرانه مردمی دارد. همان ها که صبورانه منتظر نشسته اند تا مسئولین برنامه های کنترلی شان را برای بهبود وضعیت نابسامان اقتصادی اعلام کنند. فی الواقع در جنگ روانی من درآوردی اخیر نیز عوام با بروز تشخص سیاسی- اجتماعی بر خواسته از ایمان به صاحب نظام جمهوری اسلامی بر خواص بی بصیرت پیروز شدند. خواصی که در بحبوهه ضعف مدیریت همه گیر، انگشت اتهام را به سمت یکدیگر گرفته و به جای چاره اندیشی به دنبال همای سعادت سخنرانی های انتخاباتی را از 9 ماه مانده به هنگامه انتخاب آغاز کردند. همه شیفتگان قدرت باید توجه داشته باشند که بروز چنین رفتارهای به دور از تعهد سیاسی موجب می شود در نظر مردم "کوچک" و " غیر قابل اطمینان" جلوه کنند. پس حتی اگر عده ای کم تقوا و کم تعهد در لباس مدیریت خزیده اند بدانند که بدون کارنامه ای موفق نباید امیدی به پیروزی در عرصه های آتی گزینش مردمی داشته باشند.

مردم یاد گرفته اند در سختی ها و مشکلات به حبل الله چنگ زنند و متحد به فرامین رهبری چشم بدوزند. رمز پیروزی ما "وحدت کلمه" و "ایمان" است نه "قیمت دلار"، نه "قدرت نظامی" یا ....

سلام ما به آنهایی که قران را می خوانند و ختم می کنند و نمی بینند من یتق الله یجعل له مخرجا(۱)، سلام ما بر گریختگان از معرض استماع این آیه : وما من دابه في الارض الا علي الله رزقها ويعلم مستقرها ومستودعها كل في كتاب مبين(۲).

 
(۱) هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرون‏شدنى قرار مى‏دهد.

(۲) و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست مگر [اينكه] روزي اش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردن اش را مى‏داند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.