پاییز فصل سختی برای مبتلایان به آلرژی (حساسیت) است . آلرژی در اثر ازدحاد واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد پیرامون زندگیمان به وجود می آید .

پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : علائم آلرژی را اشکال در تنفس ، گرفتگی بینی و عطسه ، آب ریزش از بینی و چشم ها ، خارش و تورم پوست ، پوست خشک و قرمز و جوش های پوستی و نیز علائم گوارشی دانست و گفت : هیچ کس با بیماری آلرژی متولد نشده ولی زمینه ابتلا به آن ارثی است و معمولا از دوران کودکی این حساسیت می تواند شروع شود .

سیده افسانه حسینی افزود : عوامل آلرژی زا یا آلرژن بسته به نوع منطقه متفاوت است ولی اصلی ترین عامل بروز آلرژی در فصل پاییز ( کپک ها) هستند . این کپک ها روی پوشش گیاهی بیرون از منزل و علف های خشک رشد می کنند و رطوبت هم میزان کپک های را زیاد می کند و با بارندگی در این فصل میزان کپک ها و گرده های گیاهی بیشتر می شود .

از جمله موارد آلرژی زا که باعث می شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می شود گرده گیاهان / برخی داروها / مو و پشم و پرحیوانات / گردو غبار هوا / بعضی غذاها و نیش حشرات / عطر و ادکلن / مواد سنتتیک در بعضی از اسباب بازیهای کودکان / نگهداری سگ و گربه و پرندگان خانگی است .

وی اصلی ترین روش برای جلوگیری از ابتلا شناخت مواد آلرژن و پرهیز از بیان کرد و گفت : موقع پیاده روی در پارک یا به هنگام باغبانی ماسک استفاده کنید . فضای منزل را مرتب گردگیری ، فرش ها و موکت را جاروبرقی بزنید و سرامیک های کف زمین را از گردو خاک پاک کنید . برای گردش هفتگی بهتر است کنار دریا بروید زیرا میزان گرده ها در آنجا کم است . ملحفه و روبالشی و پتو ، پرزدار نباشد . از مصرف غذاهای کنسروی سوسیس و کالباس ، نوشابه و رب گوجه فرنگی خودداری شود .

پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : درمان افراد آلرژیک سخت و تقریبا نشدنی است . اما با مصرف مواد گیاهی شاید بتوان علائم این افراد را محسوسا کم کرد . از جمله این مواد استفاده از داروهای گیاهی است .

سیده افسانه حسینی افزود : داروهای شیمیایی بسیاری نیز با قدرت اثر متفاوت در بازار موجود است که خواب آلودگی ، سرگیجه ، کاهش قدرت تفکر ، وابستگی به دارو و .. از عوارض درمان های خودسرانه داروهای شیمیایی است . پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : حتما مواد غذایی را که باعث تشدید و شروع آلرژی می شوند را بشناسید و از مصرف آن ها خودداری کنید . تحقیقات نشان داده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی ، به مواد خوراکی نیز آلرژی نشان می دهند .

سیده افسانه حسینی با بیان اینکه میزان حساسیت ها با افزایش سن کاهش می یابد ممکن است بعد از گذشت زمان مجددا عود کند افزود : با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک می توان آلرژی را کنترل و درمان کرد ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.