صاحب نظر در علوم ارتباطات و مدیریت رسانه گفت: افزایش آمادگی مدیران خبر، تحریه ها و دبیران خبر باید بصورتی باشد که در مواقع بحرانی هر کس که کار رسانه‌ای انجام می‌دهد تجربه لازم و کافی را در مواقع بحرانی برای مدیریت بحران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، نصرالهی در نشست رسانه و بحران با اشاره به تجربه آذربایجانشرقی در بحران زلزله اخیر تاکید کرد: توجه به سرعت تحولات در خبر و درگیری دائم با انواع بحرانهای ریز و درشت، ضرورت تشکیل تحریه ی ستاد بحران همیشگی را ایجاب می‌کند.

صاحب نظر در علوم ارتباطات و مدیریت رسانه تدوین و تشریح سناریوهای محتمل توسط دبیران خبر را امری ضروری دانست و تاکید کرد: انعکاس وعده‌های غیر معقول مسئولان در مواقع بحرانی، باعث ایجاد امید کاذب در مردم مناطق بحران زده می‌شود.

صاحب نظر در علوم ارتباطات و مدیریت رسانه در تشریح مدل اجرایی و راهکاری مدیریت بحران با تاکید بر بایسته‌های مدیریت بحران بعد از بحران گفت: رسانه‌ها به لحاظ توانایی خود در جهت دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مدیریت بحران ایفا می‌کنند.

نصرالهی نظام رسانه‌ای، پایگاه ایدولوژیک، میزان استقلال، وابستگی به حاکمیت، فهم مردم از بحران،میزان اعتقاد به حرفه‌ای گرایی، امکانات، جغرافیای بحران و ابعاد و سابقه‌ی بحران را عوامل پیرامونی اثر گذار در مدیریت بحران عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نحوه برخورد با بحران به شیوه تلقی افراد از موقعیت بر می‌گردد گفت: رسانه‌ها نقش نظارتی دارند و در مجوع تعدد و کثرت رسانه ها با ایجاد نقش نظارتی نحوه ی عمل مدیران را تعیین می کند.

دکتر نصرالهی با حساس دانستن وظایف رسانه‌ها بعد از وقوع بحران خاطر نشان کرد: اگر مطبوعات و رسانه‌ها بعد از بحران عملکرد مطلوبی نداشته باشند ممکن است، عملکرد قبلی رسانه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نصرالهی موفقیت رسانه را منوط به سرعت عمل در تصمیم گیری و کسب اطلاعات دقیق در ساعات بحرانی دانست و یادآور شد: برطرف کردن مشکلات در دسترسی نداشتن به اطلاعات دست اول از اشخاص مختلف و اصلی اخبار در شرایط اولیه بحران، افزایش سرعت ورود به پوشش خبری رویدادها، ایجاد اطمینان و اعتماد به نفس لازم برای سازمانهای خبری از جمله عواملی است که موفقیت رسانه را در مدیریت بحران تضمین می‌کند.

وی پیگیری مطالبات مردم، شناسایی مشکلات روحی و روانی مردم منطقه، ایفای نقش نظارتی و پیگیری وعده‌ها، بالا نبردن توقع مردم، عدم انتشار وعده‌های غیر قابل تحقق، آموزش انطباق مردم با وضع زندگی جدید، آرام سازی و استفاده‌ی آموزشی برای سایر مناطق از جمله وظایف رسانه‌ها بعد از بحران عنوان شد.

نصرالهی با تاکید بر "رویکرد تعاملی مدیریت اخبار" در بحران ها، "جهت گیری مستقل و انتقادی در مدیریت اخبار" در همه بحران ها، و اجتناب از رویکرد "حمایتگری صرف از یک قوه" و ارائه اخبار و اطلاعات صرفاً مثبت، تبلیغاتی و یکسویه و اتخاذ "استراتژی فعال و فوق فعال مدیریت اخبار در همه بحران ها گفت: رسانه ها باید از استراتژی های انفعالی و واکنشی که متاثر از جهت گیری سنتی است،دوری کنند.

وی با بیان اینکه در مرحله ی وقوع بحران، مراجعه مردم به رسانه ها افزایش می یابد گفت: رسانه های فعال و مستقل از بحران به لحاظ حرفه ای استقبال می کنند.

صاحب نظر در علوم ارتباطات و مدیریت رسانه درخصوص وظایف داخلی رسانه‌ها بعد از بحران نیز گفت: ارزیابی عملکرد، ثبت تجربیات، تشویق افراد موفق، شناسایی موارد قوت و تقویت موارد ضعف می‌تواند تاثیر مثبتی در مدیریت بحرانهای آتی داشته باشد.

نصرالهی با بیان اینکه خروجی هر رسانه بر اساس رویکردهای آن تعیین می شود گفت: در عصر تعدد رسانه ها کارکرد مدیریت اخبار در همه ی بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید اطلاع رسانی باشد./س

برچسب ها: رسانه ، مدیریت ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.