به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1390 توسط اين مرکز منتشر شد.
گزارش پایش محیط کسب و کار در ایران که توسط گروه مطالعات کسب و کار این مرکز منتشر میشود، به ارزیابی وضعیت مولفه های محیط کسب و کار و عملکرد دستگاههای حکومتی مرتبط با کسب و کار از نظر تشکلهای اقتصادی میپردازد.
251 تشکل اقتصادی از 31 استان کشور که به پرسشنامه این مطالعه در پاییز 1390 پاسخ دادهاند، مجموعا نمره محیط کسب و کار در ایران را 20/6 از 10 ارزیابی کردهاند (10 بدترین حالت). این عدد در مقایسه با گزارش تابستان 1390 (با میانگین 26/6 ) بهبود مختصری را نشان میدهد و نسبت به گزارش بهار 1390 (با میانگین 07/6 ) در وضعیت بدتری قرار دارد. لازم به ذکر است شاخص کل ارزیابی محیط کسب و کار در این مطالعه با اعمال وزن بخشهای اقتصادی و سهم استانها از تولید ناخالص داخلی در ارزیابی های 251 تشکل اقتصادی 51/5 است که این میانگین در گزارش تابستان گذشته 68/5 بوده است که بهبود تقریبا 3 درصدی را نسبت به پایش تابستان 1390 نشان میدهد.
مولفههایی که در پایش پاییز 1390 نسبت به سایر مولفهها بیشترین تاثیر منفی را بر محیط کسب و کار داشتهاند، (نامساعدترین مولفهها) به ترتیب عبارتند از :" مشکل دریافت تسهیلات از بانکها( نامساعدترین مولفه) " ، "نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی" و "ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی ". مطابق گزارشهای گذشته، مولفه زیرساختهای تامین برق و زیرساختهای حمل و نقل همچنان جزء مولفههایی هستند که کمترین اثر منفی را بر محیط کسب و کار داشتهاند.
"مشکل دریافت تسهیلات از بانکها" به عنوان نامساعدترین مولفه، در پاییز 1390 نسبت به گزارش بهار و تابستان 1390 بدتر ارزیابی شده است. همچنین ارزیابیهای 251 تشکل اقتصادی از مولفه "وجود مفاسد اقتصادی در دستگاههای حکومتی" در این گزارش نشان میدهد که نسبت به تابستان 1390، این مولفه اثر منفی بیشتری بر محیط کسب و کار داشته است. البته این نتایج صرفا منعکسکننده نظرات 251 تشکل اقتصادی است و قابلیت تعمیم به کل کشور را ندارد.
در گزارش حاضر میانگین کل ارزیابی 251 تشکل اقتصادی از عملکرد دستگاههای مرتبط با تولید و سرمایهگذاری 91/4 است (10 بهترین عملکرد) که نسبت به گزارش تابستان 1390 (با میانگین 03/5 ) اندکی بدتر شده است که در مجموع نشان میدهد ارزیابیهای صورت گرفته از عملکرد دستگاههای مرتبط با محیط کسب و کار زیر متوسط است.
همچنین در بخش سوالات ویژه پایش پاییز 1390 ، اثر قانون هدفمندی یارانهها بر صرفهجویی مصرف انرژی و اثر سفرهای استانی بر رفع موانع تولید و سرمایهگذاری مورد پرسش واقع شده است، که ارزیابی 251 تشکل اقتصادی از تحلیل آثار اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها بر کاهش مصرف انرژی نشان میدهد که 54 درصد از این تشکلها، صرفهجویی در مصرف انرژی را کمتر از 20 درصد عنوان کردهاند.
در خصوص تاثیر سفرهای استانی در 6 سال گذشته در رفع موانع تولید و سرمایهگذاری به اعتقاد 54 درصد از این 251 تشکل اقتصادی ، این تاثیر "خیلی کم" و یا "کم" بوده است. البته همانطور که قبلا ذکر شد، این نتایج فقط نظر 251 تشکل اقتصادی را منعکس میکند و نمیتوان نتیجهگیری کلی از آن اتخاذ کرد، مضافا اینکه رفع موانع تولید و سرمایهگذاری یک مسئله فرابخشی است که نقش قوانین و مقررات تصویب شده از سوی نهادهای قانونگذاری نیز در آن بسیار پررنگ است.
از طرفی هدف سفرهای استانی صرفا رفع موانع تولید نبوده ، بلکه ایجاد زیرساختهای فیزيکی و تامین برابری در دسترسی به امکانات و کالاهای عمومی در کنار تقویت سرمایههای اجتماعی از دیگر اهداف سفرهای استانی دولت بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهاي پيام/س2