امضای متمم قانون اساسی توسط محمدعلی شاه قاجار، تعیین رنگ پرچم کشور ایران، انقعاد معاهده‌«اَرزَنة الروم» میان ایران و عثمانی، آغاز جنگ چهارم اعراب و رژیم صهیونیستی معروف به «جنگ رمضان» و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 15 مهر 1391 خورشیدی، 19 ذی القعده 1433 هجری و 6 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

امضای متمم قانون اساسی توسط محمدعلی شاه قاجار (1286 ش)
در چهاردهم مرداد 1285 ش ضمن صدور فرمان مشروطه، دستور تشکیل مجلس شورای ملی صادر شد. از آن پس، متن قانون اساسی مشتمل بر 51 اصل با نام نظامنامه سیاسی، تنظیم شد و در 8 دی 1285 به امضای شاه رسید. مقاومت آیت‌اللَّه شیخ فضل اللَّه نوری در پافشاری بر افزودن ماده‌ای در متمم قانون اساسی مبنی بر نظارت پنج تن از علمای طراز اول هر عصر برای جلوگیری از تصویب قوانین مخالف اسلام در مجلسمتمم قانون اساسی در 107 اصل برای امضا تقدیم شاه گردید. محمدعلی شاه، ابتدا در امضای این قانون وقت‌کشی می‌کرد اما با درخواست‌های مکرر مردم از نمایندگان و تلگراف‌های علمای نجف مبنی بر امضای متمم، سرانجام شاه ناگزیر شد که آن را در پانزدهم مهرماه 1286 ش برابر با 29 شعبان 1325 ق امضا نماید.

تعیین رنگ پرچم کشور ایران (1286 ش)

دِرَفْشْ، بیرَق، عَلَم، لَواء یا رایت به معنی پرچم از دیرباز مورد استفاده بوده و از آن به عنوان علامت معین شاه، حکمران، فرمانده نیرو و لشکریان استفاده می‌شده است. اندازه و رنگ بیرق‌ها از دوران کهن تفاوت‌های متعددی داشته ولی گزینش رنگ‌های سه گانه سبز، سفید و قرمز را مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار دانسته‌اند.

در نهایت در جریان انقلاب مشروطیت این سه رنگ تثبیت شد و از این پرچم برای ساختمان‌های دولتی و یادمان‌های سلطنتی، قلعه‌ها و بنادر و هر آن چه به دولت و سلطنت مربوط بود استفاده می‌کردند. با تدوین قانون اساسی مشروطه، رنگ پرچم ایران معین گردید که بر اساس اصل پنجم متمم این قانون، رنگ سبز در پرچم ایران به عنوان نشانه دین اسلام و مذهب شیعه و نیز خرّمی کشور و صفای روح و باطن؛ رنگ سفید نشان صلح‌خواهی، دوستی و آرامش طلبی ملت ایران؛ و قرمز نشان مشروطیت ایران و آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان خود، به کار رفته است.


انتشار طرح جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه در جریان جنگ تحمیلی (1365 ش)

با طولانی شدن جنگ و گسترش دامنه پیروزی‌های نظامی ایران به ویژه پس از فتح فاو در بهمن 1364، از سوی آمریکا و حامیان منطقه‌ای آن، درباره نیات و اهداف جمهوری اسلامی ایران شایعاتی منتشر گردید که بر اساس آن، ایران به گسترش دامنه جغرافیایی جنگ، تلاش برای اشغال کشورهای همسایه، دخالت در امور داخلی کشورها و کمک به گروه‌های مخالف دولت مرکزی کشورهای منطقه متهم گردیده است.

در پاسخ به این اتهامات، دولت جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل متحد خواست تا طرح قرارداد امنیتی ایران را منتشر نماید. بر اساس این طرح که در سی‌ام اردیبهشت 1365 ش، طی یادداشت محرمانه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شده بود، ایران برای همکاری با دبیر کل در جهت انعقاد یک قرارداد امنیتی منطقه‌ای با کشورهای خلیج فارس بر مبنای اصول استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور دیگران و... اعلام آمادگی کرده بود.


درگذشت «کمال الدین فارسی» ریاضی‌دان ایرانی (718 ق)

کمال الدین فارسی ریاضی‌دان و فیزیک‌دان ایرانی در جوانی برای کسب علم و فضیلت به سفر پرداخت تا از دانش استادان برجسته‌ی عصر خود، بهره گیرد. با این که مدت عمر او کوتاه بود، اما آثار بدیعی در ریاضیات و نورشناسی بر جای گذاشت. مهم‌ترین اثر به جا مانده ازکمال الدین فارسی، رساله‌ی تَذکِرَةُ الاحباب می‌باشد که در مورد نظریه‌ی اعداد، تحریر شده است. مطالعه و بررسی این رساله نشان می‌دهدکه او ریاضی‌دانی مبتکر و صاحب اندیشه‌ای نو و دقیق بوده است. از دیگر آثار این ریاضی‌دان ایرانی، می‌توان به کتاب تنقیح المناظر اشاره کرد که هنوز هم به عنوان یک کتاب مرجع مورد استفاده‌ی پژوهشگران است.

آغاز جنگ چهارم اعراب و رژیم صهیونیستی معروف به «جنگ رمضان» (1973 م)



مصر پس از مرگ جمال عبدالناصر و روی کار آمدن انور سادات در ششم اکتبر 1973 م، حمله غافل‌گیرانه‌ای را به مواضع رژیم اشغال‌گر قدس در صحرای سینا ترتیب داد و جنگ چهارم اعراب و اسرائیل را آغاز کرد. چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان آن سال، موسوم به جنگ رمضان نیز می‌باشد در نهایت به مذاکرات مستقیم بین مصر و اسرائیل و سفر سادات به بیت المقدس و انعقاد قرارداد خائنانه کمپ دیوید برای به رسمیت شناختن اسرائیل منتهی شد.

انقعاد معاهده‌«اَرزَنة الروم» میان ایران و عثمانی (1238 ق)

پس از شکست دولت عثمانی از ایران، دولت مزبور تقاضای صلح نمود و معاهده‌ای در ارزنة الروم در ذی قعده‌ی سال 1238 ق بین نمایندگان طرفین به امضا رسید که شامل هفت ماده بود. به موجب این عهدنامه، دولت ایران ولایاتی را که از عثمانی تصرف کرده بود باز گرداند ودولت عثمانی نیز تعهد کرد که به زوّار ایرانی آزار نرساند و مالکیت ایران را بر بندر خرمشهر، جزیره‌ی خضر و ساحل چپ اروند رود و نیز حق کشتی رانی در این قسمت رودخانه را به رسمیت بشناسد. همچنین قرار شد هر دولت در پایتخت یکدیگر سفیر و نماینده داشته باشد.

اعلان جنگ امپراتوری عثمانی به روسیه تزاری (1768 م)

کاترین کبیر، ملکه روسیه تزاری در تداوم کشورگشایی‌های خود، نیروهای روسیه را به لهستان فرستاد که در پی آن، امپراتوری قدرتمند عثمانی در ششم اکتبر 1768 م به روسیه اعلان جنگ داد. هرچند در طول قرن هجدهم، جنگ‌های متعددی بین دو امپراتوری روسیه و عثمانی درگرفت ولی جنگ این دو بر سر لهستان را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها برشمرد. در این جنگ، به علت ضعف داخلی امپراتوری عثمانی و توان‌مندی قوای روسیه، نظامیان عثمانی در زمین و دریا دچار شکست‌های بزرگ شدند.

از این رو، در سال 1774، پیمان متارکه جنگ بین دو طرف امضاء شد که بر اساس آن، ناحیه کریمه در شمال دریای سیاه، مستقل و پس از مدتی به روسیه ملحق گردید. هم‌چنین در پی تحولات ناشی از جنگ دراز مدت روسیه و عثمانی، لهستان نیز بین سه کشور اتریش، پروس و روسیه تقسیم شد.


اعدام انقلابي "محمد انور سادات" رئيس جمهور مصر (1981م)



اعدام انقلابی «محمد انور سادات» رئیس جمهور خائن مصر در روز ششم اکتبر سال 1981 م، هنگامی که انور سادات در جریان مراسم سان و رژه، به مناسبت سالگرد جنگ 1973 اعراب و اسرائیل مشغول تماشای پرواز هواپیماهای میراژ فرانسوی بود، سروان خالد شوقی اسلامبولی و دوستانش که برای قتل سادات هم قسم شده بودند، پس از پیاده شدن از زره پوش‌ها و خودروهای نظامی خود، با سرعت عملی که بیشتر به یک فیلم سینمایی شباهت داشت، با شلیک مسلسل و پرتاب نارنجک به طرف جایگاه سادات پیش رفتند.

در جریان این عملیات هفت نفر ازکسانی که نزدیک سادات نشسته بودند از پای درآمدند و انور سادات نیز ساعتی بعد در بیمارستانی که محمدرضا پهلوی را در آخرین روزهای حیات در آن بستری کرده بودند، در 63 سالگی درگذشت.


برخی از رویدادهای 6 اکتبر

1239: در گذشت «شمس الدین قیس رازی» ادیب ایرانی و مولف المعجم را که عمدتا درباره شعر فارسی است اوایل اکتبر سال 1239 میلادی (مهر ماه 618 خورشیدی) نوشته‌اند.

1781: توماس ادیسون دستگاه عکس متحرک (فیلمبرداری) خود که نخستین وسیله از این دست بود به معرض تماشا گذارد.

1908: امپراتوری اتریش سرزمین بوسنی هرزگوین را به قلمرو خود ضمیمه ساخت که با اعتراض صربستان رو به رو شد. آلمان حمایت خود را از عمل اتریش اعلام کرد و روسیه و انگلستان برای جلوگیری از وقوع جنگ در بالکان به تکاپو افتادند و ادامه همین وضعیت به ایجاد اتحادیه های سه جانبه در اروپا و شش سال بعد به جنگ جهانی اول منجر شد.

1935: مجلس شورا در این روز در سال 1314 بر داوری ترکیه برای حل اختلافات مرزی ایران و افغانستان صحه گذارد.

1976: هواگوفنگ نخست وزیر تازه چین رهبران انقلاب فرهنگی این کشور را دستگیر و به این انقلاب پایان داد.


 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار