پفک و نوشابه های گازدار فقط کالری زا بوده و باعث افزایش وزن کودک می شود و به دلیل نداشتن پروتئین در کوتاهی قد کودکان تأثیر دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، تغذیه مناسب کودکان با مواد غذایی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام غذاهایی که خوردنی بوده ولی ارزش غذایی ندارند مانند پفک و نوشابه های گازدار فقط کالری زا بوده و از پروتئین مناسبی برخوردار نیستند که می توانند در رشد کودکان تأثیر منفی بگذارند.

همچنین به دلیل وجود مواد افزودنی زیاد در این مواد از جمله پفک و نوشابه گازدار باعث افزایش آلرژی در کودکان می شود به دلیل تغییرات در روده ها نیز باعث عدم جذب مواد در بدن کودک می شود.

به دلیل آنکه این نوع مواد پروتئین کافی ندارند و فقط کالری زا هستند در نتیجه وزن کودک افزایش می یابد ولی به دلیل نداشتن پروتئین ها قد کودک رشد مناسبی پیدا نمی کند.

نمك زیاد، رنگ و افزودنی های خوراكی موجود در چیپس و پفك، ذائقه كودكان را به شوری یا بیش خواری هدایت می كند.

رنگ های افزودنی كودكان را بی اشتها کرده و آنها را برای تامین غذاهای روزمره دچار مشكل می کنند و نیازهای رشدی آنها را تحت الشعاع قرار می دهند.

اغلب روغن هایی كه برای تهیه چیپس به كار می رود، احتمال دارد بارها و بارها بجوشد و در آن تركیبات سمی ایجاد شود كه می تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد كودكان داشته باشد.

روند رشد دوران كودكی سنگ بنای دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی است و هرگونه تغییر در روند تغذیه می تواند تغییراتی در پارامترهای بیوشیمیایی خون فرد به وجود بیاورد.

براساس این گزارش تغذیه ی صحیح كودكان نوعی سرمایه گذاری در جهت سالم سازی آنها در سنین بالا بوده و توجه به تغذیه صحیح و جلوگیری از تاثیر تبلیغات سوء در جهت تغییر ذائقه كودكان در بلندمدت، تاثیر بسزایی در جامعه دارد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد كه اگر در دوران میانسالی، افراد دچار بیماری های قلبی ـ عروقی می شوند، ریشه در تغذیه ی دوران كودكی آنها دارد و حتی كودكانی كه با وزن خیلی كم به دنیا می آیند، مادران آنها در دوران بارداری از سیگار و مشروب استفاده كرده یا دچار سوتغذیه بوده اند .

سلامت كودكان از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است وكودكان سالم بهتر از امكانات موجود در كشور بهره می گیرند و هزینه های كمتری به دولت تحمیل می کنند و بازدهی بیشتری دارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.