بيدزينا ايوانيشويلي که با توجه به نتايج انتخابات پارلماني دوشنبه گذشته در گرجستان احتمالا به زودي به عنوان نخست وزير جديد اين کشور منصوب خواهد شد اعلام کرد پيوستن گرجستان به ناتو و اتحاديه اروپا اهداف راهبردي دولت وي خواهند بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛‌ بيدزينا ايوانيشويلي، رئيس ائتلاف «روياي گرجستان» که در انتخابات پارلماني اخير کشورش جنبش ملي متحد وابسته به ميخائيل ساکاشويلي، رئيس جمهور گرجستان، را شکست داد، در مصاحبه با روزنامه هاي کشورش گفت:« بلافاصله پس از انتخابات رياست جمهوري آمريکا، به عنوان اولين سفر خارجي ام به واشنگتن خواهم رفت.»

ايوانيشويلي افزود هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا مورد تائيد ما هستند و ما با هر کدام از آنها که به پيروزي برسد و به کاخ سفيد راه يابد، همکاري خواهيم کرد.»

نخست وزير آينده گرجستان افزود پيوستن به سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) و اتحاديه اروپا از اهداف راهبردي دولت وي خواهد بود اما در عين حال تلاش خواهد کرد روابط گرجستان و روسيه را به حالت عادي برگرداند.

بيدزينا ايوانيشويلي ادامه داد:« راهبرد گرجستان تغيير نخواهد کرد. ما تلاش خواهيم کرد تا به ناتو و اتحاديه اروپا وارد شويم در عين حال ما تلاش خواهيم کرد تا تماميت ارضي کامل گرجستان را احيا کنيم، مناطق اوستياي

جنوبي و آبخازي را پس بگيريم اما روابط دوستانه اي هم با روسيه داشته باشيم با اين وجود مي دانيم اين هدفي نيست که در کوتاه مدت و به آساني بتوان به آن دست يافت.»

وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته اعلام کرد بديهي است که مردم گرجستان با شرکت در انتخابات پارلماني کشورشان تمايل خود را براي اصلاحات و تغييرات اعلام کردند. ما اميدوار هستيم که ايجاد اصلاحات در گرجستان شرايطي فراهم کند که اين کشور بتواند روابط و مناسبات خود را با همسايگانش بهبود بخشد.

بيدزينا ايوانيشويلي در طول مبارزات انتخاباتي خود ساکاشويلي، رئيس جمهور گرجستان را متهم کرد جنگ تابستان سال دو هزار و هشت با روسيه را به راه انداخته و موجب شده است گرجستان دو منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و ابخازي را از دست بدهد. روسيه از آن زمان شماري از نيروهاي نظامي خود را در اين دو منطقه مستقر کرد.

بيدزينا ايوانيشويلي در عين حال تکذيب کرد که استعفاي ساکاشويلي را پيش از پايان دوره رياست جمهوري اش در اکتبر سال دو هزار و سيزده خواستار شده است. وي تاکيد کرد از حرفهايي که در اين باره زده، برداشت نادرستي شده است.

 بيدزينا ايوانيشويلي تاکيد کرد به هيچ وجه قصد ندارد برضد ساکاشويلي يا اعضاي دولت وي به دستگاه قضايي شکايت کند.

برچسب ها: کاستاریکا ، چین ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار