مدير موسسه «الخليج» در واشنگتن وضع حقوق بشر در عربستان سعودي را از هر نظر بسيار بد توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌علي آل احمد درباره وضع حقوق بشر در عربستان گفت وضع حقوق بشر در عربستان از هر نظر اعم از آزادي هاي شخصي ، آزادي هاي اجتماعي ، آزادي هاي ديني ، فکري و سياسي بسيار بد است و همه اين ها ممنوع است و همه اقشار ملت از ساده ترين حقوق انساني که همسايگان آنها در منطقه خليج فارس يا به طور کلي منطقه عربي برخوردارند، محروم هستند.
 
وي درباره علل اين وضع، اظهار داشت علت اين وضع اين است که نظام سياسي در عربستان نظام ديکتاتوري است و به شهروندان اجازه نمي دهد آزادي بيان داشته باشند و آزادانه از حق انساني ساده خود در آزادي هاي شخصي و سياسي استفاده کنند. در عربستان هيچ موسسه اجتماعي مردمي وجود ندارد که از حقوق بشر در داخل کشور دفاع کند. همچنين حکومت عربستان تمايل ندارد به شهروندان اجازه دهد بخشي از اين مسئوليت را براي دفاع از حقوق بشر به عهده بگيرند و از حق انساني خود در آموزش ، دين ، فکر ، آزادي بيان و ديگر حقوق اساسي استفاده کنند.

علي آل احمد درباره درخواست تغيير شيوه هاي تحصيلي در عربستان گفت در عربستان حکومت شيوه هاي تحصيلي را تحميل مي کند و به طور کامل بر آنها تسلط دارد و اين برخلاف حقوق بشر است. انسان بايد از آزادي آموزش به ويژه از نظر آزادي تعليم ديني و فکري همانگونه که مي خواهد، برخوردار باشد. شيوه هاي تحصيلي در عربستان ملي نيست بلکه مذهبي طايفه اي است که اکثريت مسلمانان و شهروندان را تکفير مي کند همانطور که ضد اکثريت اديان و فرهنگ ها در جهان است و به دانش آموزان قدرت و مهارتي را که براي بازار کار نياز دارند نمي دهد. شيوه هاي آموزشي در عربستان با اوضاع معاصر متناسب نيست و در اين دوره جايگاهي ندارد.

علي آل احمد که مخالف سعودي و مقيم واشنگتن است ، درباره روابط آمريکا و عربستان تصريح کرد رابطه اصلي که حکومت عربستان به آن اهميت مي دهد رابطه با آمريکا است زيرا آمريکا حامي نظام عربستان و هم پيمان راهبردي آن بوده و همواره است و شايد از نظر راهبردي براي آمريکا مهم تر از به عنوان مثال اسرائيل باشد به همين علت دولت آمريکا از نظام عربستان با همه سياست هاي قديمي آن که برخلاف ساده ترين اصول غربي درخصوص آزادي و دموکراسي است، حمايت کرده است و همواره از آن حمايت مي کند و از آنجا که تاثير شهر واشنگتن بر سياست عربستان بسيار مهم است به همين علت واشنگتن را براي اقامت انتخاب کرديم. اين مناسبت ترين مکان است زيرا واشنگتن تاثير زيادي بر سياست عربستان دارد، نه لندن و پاريس.

وي درباره اينکه نظام عربستان مي گويد خواسته هاي ساکنان شهر قطيف ، خواسته هاي مذهبي است نه سياسي و اجتماعي و اقتصادي، گفت واقعيت اين است که با توجه به شکل حکومت در عربستان و اينکه دستگاه قضائي، دستگاههاي امنيتي و حکومت از يک منطقه است، مي توان گفت حکومت عربستان طايفه گراترين حکومت در جهان است.

علي آل احمد درباره درخواست واقعي معترضان در منطقه قطيف ، گفت به نظر من جنبش در اين منطقه جنبش ملي است. منطقه قطيف با ساير مناطق کشور تفاوت دارد مبني بر اينکه هميشه در اعتراضات پيشتاز بوده است و اين يک مسئله قديمي است به اين معنا که پدران مان در دهه پنجاه و شصت تظاهرات مي کردند. اين يک جنبش ملي متعلق به همه است نه جنبش خاص متعلق به يک شخص.

مدير موسسه «الخليج» در واشنگتن در پاسخ به اين سوال که آيا ايران در حوادثي که در قطيف رخ مي دهد دست ندارد ، گفت اين حکومت عربستان است که کشور را به طرفهاي خارجي تحويل داده است. در اين زمينه مي توان به پايگاههاي نظامي خارجي اشاره کرد. اکثر ثروت ملي براي خريد وفاداري دولت ها يا خريد حمايت غربي با معاملات تسليحاتي ، به طرفهاي خارجي تحويل داده شده است.

وي درباره موضع عربستان در خصوص انقلاب هاي عربي، گفت همه مي دانند که حکومت عربستان چگونه در اين زمينه رفتار کرده است. عربستان به زين العابدين بن علي پناهندگي داد و تا آخر از حسني مبارک حمايت کرد و همواره از او حمايت مي کند. عربستان همچنين با اعزام نيروهاي نظامي به بحرين براي سرکوب شهروندان از دولت بحرين حمايت مي کند. همچنين تلاش کرد دموکراسي در کويت را از بين ببرد وحتي از افراد مسلح تندرو در سوريه حمايت کرد. عربستان تمايل دارد نظام هاي ديکتاتوري شکست خورده، باقي بمانند تا عربستان قدرتمندترين کشور در منطقه باقي بماند.
برچسب ها: عربستان ، حقوق ، بشر ، اسفناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار