نشست آسپا در پايتخت پرو نشان دهنده افول قدرت آمريکا در آمريکاي لاتين است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني سي سي تي وي، سران دهها کشور از کشورهاي عربي و منطقه آمريکاي لاتين براي شرکت در سران کشورهاي عربي و آمريکاي لاتين در پايتخت پرو جمع شده اند. محور اصلي اين گفتگوها مسائل تجاري است اما در روز دوم اين اجلاس، مسائل سياسي هم مطرح شد.
دان کالينز خبرنگار شبکه در اين خصوص گفت: اکثر بازيگران اصلي منطقه خاورميانه به همراه نمايندگاني از بيش از بيست و دو کشور عربي در اجلاس پرو شرکت دارند. سوريه در اين نشست حضور ندارد زيرا از آن براي شرکت در اين اجلاس دعوت نشده است. باوجود تفاوتهاي فرهنگي که ميان اين کشورها وجود دارد، اين اجلاس بر اين نکته متمرکز بود که کشورهاي مذکور چه مشترکاتي دارند .


اين کشورها اهداف اقتصادي مشترکي دارند و قصد دارند روابط تجاري و اقتصادي را ميان کشورهاي آمريکاي لاتين و کشورهاي عربي گسترش بدهند. اجلاس شهر ليما،پايتخت پرو، نشانه آشکاري است دال بر اينکه نفوذ آمريکا در آمريکاي لاتين در حال کاهش است. نشست مذکور درباره وضع کشورهاي در حال توسعه در آمريکاي لاتين و منطقه خاورميانه است . البته موضوعات مطرح در اين نشست فراتر از تجارت و سرمايه گذاري است چراکه موضوعات سياسي نيز به صورت صريح دراين نشست مطرح شد.

نبيل العربي دبير کل اتحاديه عرب که رياست اين نشست را برعهده داشت، اين اجلاس را با سخنان صريحش در حمايت از تشکيل کشور مستقل فلسطيني و محکوم کردن اقدامات اسرائيل در نقض هنجارهاي بين المللي شروع کرد. رئيس جمهور برزيل نيز در اين اجلاس بر حمايتش از تشکيل کشور مستقل فلسطين نيز تاکيد کرد. رئيس جمهور سابق برزيل اين اتحاديه همکاري هاي آسيا و آمريکاي لاتين موسوم به آسپا را بنيان نهاد. باگذشت هشت سال از آن تاريخ، حجم روابط تجاري ميان کشورهاي عضو از خاورميانه و کشورهاي آمريکاي لاتين در آسپا، سه برابر شده است. ائتلافهاي جديدي ميان کشورها در نشست ليما در حال شکل گيري است بدون آنکه بسياري از وزنه هاي مهم اقتصادي و سياسي جهان حضور داشته باشند.»
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، پرو ، آسپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار