پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي به قلم نيل نيکاندروف نوشت: اخراج آژانس توسعه بين المللي آمريکا از روسيه‌، رويدادي خوشايند بود که مدتها انتظار آن مي رفت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري تحليلي گلوبال ريسرچ ؛ مسکو بارها از طريق مجراهاي مختلف ارتباطي به شرکاي آمريکايي خود هشدار داده بود که تمايل اين آژانس به مداخله در امور داخلي روسيه غيرقابل قبول است و ديگر تندروي سازمانهاي غيردولتي وابسته  به آن را در منطقه قفقاز تحمل نخواهد کرد. با تصميم سران روسيه براي توقف فعاليت اين آژانس در روسيه از يکم اکتبر( ديروز)، کارکنان آژانس توسعه بين المللي آمريکا مستقر در مسکو که بارها به هشدارهاي مقامات روس بي توجهي کرده اند، بايد بار خود را ببندند و به کشورهاي ديگري اعزام شوند که به داشتن حکومت استبدادي متهم شده اند. دفاتر آژانس توسعه بين المللي آمريکا در آمريکاي لاتين در واقع مراکز اطلاعاتي هستند که براي تضعيف دولتهاي قانوني در شماري از کشورهاي اين منطقه طرح ريزي مي کنند.

 اين حقيقت که آژانس مزبور از عوامل سازمان جاسوسي آمريکا(سيا) و آژانس اطلاعات دفاعي اين کشور استفاده مي کند، مسئله پوشيده اي نيست. چرا که به نظر مي رسد اين تشکل ها با حمايت هاي مالي، فني و ايدئولوژيکي خود از  مخالفان کشورهاي آمريکاي لاتين در برپايي هر کودتايي در اين منطقه نقش داشته اند. آژانس بين المللي توسعه آمريکا همچنين به دنبال تعامل با نيروهاي مسلح و نهادهاي مجري قانون کشورهاي منطقه است و از ميان آنها افرادي را براي متحد شدن با مخالفان در صورت فراهم شدن زمينه جذب مي کند.

همه سران مردمي آمريکاي لاتين فشار ناشي از مداخله آژانس بين المللي توسعه آمريکا را با درجات مختلف احساس کردند. بدون شک، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا هدف شماره يک در فهرست دشمنان آژانس مزبور است. حمايت مردم از مخالفان رژيم اين کشور از زمان اعتراضات گسترده اي که از سال دو هزار و دو تا دو هزار و چهار به طول انجاميد، به نحو چشمگيري کاهش يافت. چرا که دولت  بار ديگر تمرکز خود را بر مسائل اجتماعي و اقتصادي، مراقبتهاي بهداشتي، احداث مسکن و مشکلات جوانان معطوف کرد. از آن پس مخالفان مجبور شدند بيشتر از رسانه ها براي مبارزات ضددولتي خود استفاده کنند. چرا که حدود هشتاد درصد رسانه هاي ونزوئلا را مخالفان اين کشور اداره مي کنند.

شايعات درباره اختلال قريب الوقوع در عرضه مواد غذايي، گزارشهاي اغراق آميز درباره ميزان جرم و جنايت در ونزوئلا و طرح اتهامات مبني بر بي کفايتي دولت با نزديک شدن زمان برگزاري انتخابات، به عنوان بخشي از سناريوي خرابکارانه اي که شبکه اي سازمانهاي غيردولتي ونزوئلا نيز در آن دست دارند، از طريق رسانه ها به مخاطبان عرضه مي شود.

تحليلگران سياسي حامي چاوز از اين نگرانند که عوامل آژانس توسعه بين المللي آمريکا نتايج انتخابات اين کشور را به چالش بکشند و همزمان با اين اقدام گروههاي شبه نظامي براي اينکه بهانه اي براي مداخله نظامي آمريکا بتراشند، شهرهاي کشور را دچار هرج و مرج و آشوب کنند.
دست داشتن آژانس توسعه بين المللي آمريکا در کودتاي عقيم اخير در اکوادور نيز مسجل است.

در توطئه کودتا در اين کشور، رافائل کورئا، رئيس جمهور از توطئه ترور جان سالم بدر برد. نيروهاي پليس اکوادور که تحت حمايت شديد آمريکا بودند و رسانه هاي کشور که از قانون آزادي بيان براي خدشه دار کردن وجهه کورئا استفاده مي کردند، عوامل اصلي در بروز کودتا بودند.
بدون شک عوامل آژانس توسعه بين المللي آمريکا در بوليوي در تلاشهايي که چندين بار تاکنون براي برکناري دولت اوو مورالس، رئيس جمهور اين کشور صورت گرفته است، دست داشته اند. بنا بر اعلام ايوا گولنينگر، روزنامه نگر و نويسنده، اين آژانس براي بي ثبات کردن رژيم مورالس دست کم هشتاد و پنج ميليون دلار هزينه کرده است. آمريکا در ابتدا اميدوار بود با همراه کردن تجزيه طلبان در منطقه سانتاکروز که بخش عمده جمعيت آن سفيدپوست هستند، به نتايج دلخواه خود دست يابد.

 با شکست اين طرح، آژانس توسعه بين المللي آمريکا شروع به حمايت از سرخپوستاني کرد که سازمانهاي غيردولتي فعال در زمينه محيط زيست از چند سال قبل با آنان تماس داشتند. تحريک سرخپوستان از طريق ارائه اظهاراتي مبني بر گرفتن زمين هاي بومي ها براي احداث يک بزرگراه، موجب تظاهرات سرخپوستان به سوي پايتخت بوليوي شد.

گزارشهايي که بعدا افشا شد، حاکي از آن است که بسياري از اين تظاهرات با هماهنگي سفارت آمريکا برگزار شده بود. گفته مي شود اليسو ابلو، از مقامات سفارت آمريکا در بوليوي و مسئول آژانس توسعه بين المللي آمريکا در امور بوميان بوليوي هماهنگي براي برگزاري اعتراضات را ترتيب داده بود.دستگاه اطلاعاتي بوليوي، مکالمات تلفني  اين فرد را با سردسته هاي تظاهرکنندگان شنود و منتشر کرد. اين اقدام به فرار ابلو از کشور منجر شد. در همين حال، سفير آمريکا در بوليوي از شنود مکالمات تلفني ابلو شکايت کرد.

وزيران خارجه کشورهاي عضو گروه آلبا ژوئن دو هزار و دوازده قطعنامه اي را در خصوص آژانس توسعه بين المللي آمريکا تصويب کردند. در اين قطعنامه آمده است: « آژانس توسعه بين المللي آمريکا به بهانه برنامه ريزي و هماهنگي براي امدادرساني خارجي در امور داخلي کشورهاي مستقل به طور علني دخالت مي کند و براي بي ثبات کردن دولت هاي قانوني که از ديدگاه واشنگتن مطلوب نيستند،  از سازمانهاي غيردولتي و فعاليتهاي اعتراض آميز در اين کشورها حمايت مي کند.»

برچسب ها: آمریکا ، تلاش ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار