"كلاه پهلوي" با به تصوير كشيدن وقايع و اتفاقات تاريخي مستند و تحليل نظري نسبت به آن دوره زماني يك سند تاريخي تصويري محسوب مي‌شود.

فرشيد ابراهيميان بازيگر نقش "مويد" در سريال "كلاه پهلوي" در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: سريال "كلاه پهلوي" مجموع وقايع و اتفاقاتي را كه در 80 سال پيش رخ مي‌دهد را از جايگزين شدن حكومت ها تا به تصوير كشيدن دسيسه‌هاي كشورهاي خارجي به نمايش مي گذارد و در واقع شرايطي كه در آن، از سال 1319 ايران به طور عملي با تقسيم شدن به سه منطقه شكلي نيمه استعماري به خود مي گيرد را در چارچوب تصوير به معرض تماشا مي گذارد.
وي ادامه داد: "كلاه پهلوي" استعمار نو  كه همان القاي سياست هاي فرهنگي به كشور است را در همان ابتداي كار نشان مي دهد و تبديل ساختن ايران به بازار فروش كالاي انگليسي، به عنوان دليل اصلي تغيير فرهنگ و ارزش هاي كشور به تصوير مي‌كشد.
بازيگر نقش "مويد" عنوان كرد:  در سه قسمت ابتدايي اين اثر با به نمايش درآوردن اين دسيسه ها و همچنين ابزار لازم براي عملي كردن آن همچون بازگشت بورسيه هاي برگشته از غرب را نظاره گر هستيم و در قسمت هاي آينده نيز ورود فرخ به ايران و همچنين دست يابي او به قدرت را توسط حمايت گران غربي مشاهده خواهيم كرد.
ابراهيميان اظهار داشت: "فرخ" به عنوان فرماندار شهر سامان با نو كردن ظاهر شهر و همچنين ايجاد تغييرات وسيع از منظر فرهنگي و  ارزش هاي مذهبي در راستاي برآورده كردن اهداف دولت وقت بر مي‌آيد و اين مسئله سبب واكنش و كشمكش هاي جذابي در طول داستان مي شود.
وي بيان كرد: "مويد" به عنوان يكي از صاحب منسبان شهر "سامان"، رئيس اداره‌ي معارف است كه در راستاي كار براي حكومت خواهان رسيدن به اهداف مادي است و پس از همراهي با اين جريان در نهايت با وارد شدن مسئله كشف حجاب به خانه او نيز يك سقوط تاريخي را تجربه مي كند و در حقيقت بخش اعظم اتفاقات در شهر سامان در نهايت به توطئه گري هاي او ختم مي شود.
بازيگر نقش "مويد" اظهار كرد: مهمترين ركن "كلاه پهلوي" ساختار دراماتيك سريال براي روايت تاريخ است كه يك قصه جذاب را در قالب رويدادهاي تاريخي 80 سال پيش مطرح مي سازد در حالي كه "كلاه پهلوي" با پرداختن به تحليل نظري تاريخي از روايت مستند تاريخ فاصله مي گيرد.
ابراهيميان افزود: سريال در راستاي سلسله اتفاقات به روانشناسي اجتماعي مردم ايران و مردم شناسي مي‌پردازد و با بيان فراز و فرودهاي هر يك از شخصيت ها و نيز با بررسي زندگي تك تك آن‌ها و همچنين روابط ميان كاراكتر ها با محوريت مسئله‌ي كشف حجاب و نوسازي يك رمان تاريخي جذاب را رقم مي زند.
وي ادامه داد: هر يك از كاراكترهاي "كلاه پهلوي" ضمن يك حركت به سمت جلو در راستاي داستان توسعه و بسط پيدا مي كنند و با روحيات، نوع شخصيت ها و موقعيت هاي آنان آشنا مي شويم و قصه يك مسير دراماتيك و گاهي تراژيك بسيار جذاب را با شخصيت‌پردازي‌هاي چشمگيري طي مي كند.
بازيگر نقش "مويد" گفت: مجموع وقايع تاريخي رخ داده و در طول داستان داراي مدرك و سند تاريخي محكمي هستند و بسياري از شخصيت ها و نوع برخورد آنان به خلاقيت و تخيل نويسنده وابسته است و در  واقع كاراكترهايي چون "صمصام"، "مويد" و "قوام" به حقيقت در تاريخ حضور داشته اند اما نوع حركت، شيوه واكنش و كنش هاي آنان نسبت به موقعيت قرار گرفته در آن حاصل تخيل نويسنده است.
ابراهيميان عنوان كرد: "كلاه پهلوي" يك اثر تحليلي جامع از اتفاقات ذكر شده در آن مقطع تاريخ است به عنوان يك سند تاريخي تصويري از آن دوران داراي شيوه بيان و ديالوگ روان، در خور، سليس و دلچسب است و تناقض هاي ايجاد شده ميان شخصيت ها و همچنين واكنش هاي بين آنان ساختمان محكم و استواري را براي سريال رقم زده و اميدوارم كه ساخته شدن آن توسط يك تيم بسيار جذاب و كاروان نظر مخاطبان را به اين اثر جلب كند./ص

برچسب ها: کلاه ، پهلوی ، سینما ، سند ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار