فعال حقوقي مقيم قاهره گفت ملاحظات سياسي موجب شده است مجامع و سازمان هاي بين المللي چشم خود را به روي موارد نقض حقوق بشر در عربستان ببندند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ دکتر احمد مهران فعال حقوقي و مدير مرکز پژوهشهاي حقوقي قاهره درپاسخ به اين سئوال که چرا اعتصاب غذاي زندانيان در عربستان در رسانه ها منعکس نمي شود گفت: عربستان از جمله نخستين امضا کنندگان اعلاميه جهاني حقوق بشر و از امضا کنندگان معاهده بين المللي حقوق مدني و سياسي است که در آن حق آزادي بيان و آزادي رفت و آمد و آزادي تظاهرات و حق انتخاب محل سکونت تضمين شده  ولي رژيم آل سعود اخيرا سياست انکار حقوق افراد و لغو آنها را در پيش گرفته است. رژيم سعودي اخيرا هرگونه تلاش براي تظاهرات يا استفاده از حق آزادي بيان را سرکوب کرده است.

رژيم سعودي بايد بداند که توافقنامه هاي بين المللي و شوراي امنيت و سازمان ملل ساز و کارهايي در اختيار دارند که ممکن است عليه عربستان استفاده شود.

مهران درباره بازداشت بدون محاکمه هزاران نفر در زندان هاي عربستان گفت: «رژيم آل سعود حق افراد را براي شکايت به دادگاه انکار مي کند و اجازه نمي دهد فرد در برابر قاضي طبق قانون محاکمه شود. اکنون رژيم عربستان سياست ارعاب و وحشت آفريني را در پيش گرفته است و مخالفان خود را خائن مي داند و تعهدات بين المللي خود را زير پا گذاشته است. اکنون سازمان ملل متحد وظيفه دارد اين تخلفات را به دولت عربستان گوشزد کند و وظايفش را به آن يادآوري کند».

مهران درباره علت سکوت جامعه بين المللي در برابر نقض حقوق افراد در عربستان گفت: «سازمان ملل متحد و شوراي امنيت در خصوص نقض حقوق افراد در شماري از کشورهاي جهان به شکلي عجيب و غيرقابل درک، سکوت کرده اند. ما شاهد بوديم که سازمان هاي بين المللي در برابر نقض حقوق افراد در برخي کشورها واکنش تندي نشان مي دهند ولي روابط سياسي و راهبردي عربستان با خارج موجب شده است سازمان هاي بين المللي در برابر موارد مشابه نقض حقوق بشر در عربستان سکوت کنند».

برچسب ها: غرب ، سیاست ، بین الملل ، نقض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار