بانک عصاره و اسانس به دلیل دسترسی به منابع مختلف گیاهی در ایران راه اندازی شد

ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بانک عصاره و اسانس در خصوص تولید داروهای گیاهی و کاربردهای گیاهان در صنعت و استفاده از فرآورده های گیاهی در بیوتکنولوژی نیازمند یک سری مراحل است که به شرح زیر می باشد.

1- ابتدا گیاهان با توجه به مناطقی که به صورت خاص رویش دارند جمع آوری شده
2- بحث شناسایی گیاه است که به طور مثال مشخص شود که گیاه جمع آوری شده از کدام خانواده گیاه است .
و در مرحله سوم برای بررسی بیش تر نیاز است از گیاه عصاره و اسانس گرفته شود.

وی گفت: باید میزان غلظت ترکیبات مختلفی که در یک گیاه است تعیین شود که این ترکیبات از دسته موادی هستند که در صنعت و مواد غذایی و دارویی بسیار مورد استفاده اند.

فاضلی خاطر نشان کرد: بانک عصاره و اسانس امکان دسترسی به کلکسیون کاملی از عصاره گیاهان مختلف را می دهد و سرعت تحقیقات بیش از 10 برابر افزایش پیدا می کند چون میزان زمانی که برای جمع آوری شناسایی و عصاره گیری صرف می شود حذف می شود.

فاضلی تصریح کرد: در 3 یا 4 کشور آمریکا، روسیه و کره جنوبی بانک عصاره های گیاهی راه اندازی شده و با بهره گیری از این بانک ها میزان تولید محصولات جدید از منابع گیاهی بسیار رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: مجموعه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به دلیل این که دسترسی به منابع مختلف گیاهی را دارا است بانک عصاره و اسانس را راه اندازی کرده تا بتواند در افزایش سرعت تحقیقات و تولید محصولات جدید از منابع گیاهی گامی بلند بردارد.

وی در پایان افزود: بانک عصاره و اسانس بیش از هزار نمونه را داراست و این بانک پودر گیاهان را هم نگهداری می کند./ع2
برچسب ها: اسانس ، عطر ، گیاه ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.