گپی با هومن حاجي عبداللهي، به انگيزه اجراي برنامه «راه شب»

«راه شب» عنوان برنامه شب‌هاي تابستان شبکه تهران بود که در سال جديد با سبک و سياقي جديد روي آنتن رفت. برنامه‌اي که با دعوت از هنرمندان بسياري که کمتر در تلويزيون حضور يافته بودند باعث شد تا موفقيت چشمگيري در جذب مخاطب کسب کندبه همين بهانه با هومن حاجي عبداللهي مجري اين برنامه به گفت وگو نشستيم

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پخش جنگ هاي شبانه از تلويزيون در هر دهه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده و طرفداران اينگونه برنامه‌ها حتي در ساعات پاياني شب به تماشاي آن مي نشستند. مرحوم رضا صفدري در دهه هفتاد با برنامه‌هاي موفقي چون «شب‌‌هاي تابستان»، «شب‌‌هاي زمستان»، «تابستان 75» در تلويزيون يکه‌تازي مي‌کرد و جالب آنکه با گذشت سال‌هاي متمادي از پخش آن، بسياري هنوز خاطرات خوبي از برنامه‌هاي او دارند. توليد اينگونه برنامه‌ها تا دهه 80 و 90 نيز ادامه يافت و هرکدام از آنها تا حدودي توانستند در جذب مخاطب موفق باشند.

«راه شب» عنوان برنامه شب‌هاي تابستان شبکه تهران بود که پخشش از سال گذشته در اين ايام آغاز شد و در سال جديد نيز با سبک و سياقي جديد روي آنتن رفت. برنامه‌اي که با دعوت از هنرمندان بسياري که کمتر در تلويزيون حضور يافته بودند باعث شد تا موفقيت چشمگيري در جذب مخاطب کسب کند. به همين بهانه "بانی فیلم" با هومن عبداللهي مجري اين برنامه به گفت وگو نشسته تا از اجراي اين برنامه و فعاليت‌هاي چند وقت اخير او جويا شود. این گفت وگوي جالب را با اين مجري و بازيگر جوان مي‌خوانيد...

تلويزيون در ايام تابستان خالي از يک برنامه تفريحي و شاد مثل «راه شب» بود. ايده اين برنامه چطور شکل گرفت؟

- ماه ها قبل از توليد «راه شب» قرار بود در برنامه‌هاي شبانگاهي تلويزيون در ايام تابستان شبکه تهران برنامه‌اي را بسازد که مردم بتوانند در ساعات پاياني شب با آن ارتباط برقرار کنند و به نوعي خاطره‌ساز شود. در واقع ايده اصلي برنامه از اوايل سال گذشته شکل گرفت و حتي در شب‌هاي تابستان 90 اين برنامه با سبک و سياقي متفاوت روي آنتن رفت که البته آن برنامه نيز به نظرم در حد خود موفق بود. امسال نيز با سفارش آقاي ناصر کريمان -که به سمت مدير گروه اجتماعي شبکه تهران منصوب شده بودند-، و با توجه به درخواست هاي متعدد مردم در واحد روابط عمومي قرار شد «راه شب» اين بار با شکلي متفاوت روي آنتن برود. محمود محمودي جوان و خوش ذوق به عنوان تهيه کننده انتخاب شد و محمدرضا کشميري نيز کارگرداني را برعهده گرفت. من نيز مانند سال گذشته دوبارهً عهده دار اجراي برنامه شدم. ايده ها و سوژه هاي برنامه نيز قبل از توليد شکل گرفت و نتيجه آن نيز چيزي بود که شما شاهد آن بوديد.

البته بعد از وقفه يک ماهه ماه رمضان، برنامه نيز تغييرات جزئي داشت؟

- بله، پخش برنامه در طول يک ماه رمضان قطع شد و بعد از آن نيز تغييرات بسيار جزئي در آن لحاظ شد. از تغييرات ايجاد شده مي توان به نريشن خواني سليمه قطبي، همسرم در ابتداي برنامه اشاره کرد که متن هاي آن نيز توسط خود او و محمد حاجي پروانه به نگارش در مي‌آمد. همچنين سعي کرديم تا در برخي قسمت ها از برخي چهره‌هاي جديد نيز دعوت كنيم.

با اين حال و بعد از پايان پخش برنامه فکر مي کنيد «راه شب» آنطور که بايد و شايد با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟

- سامانه پيامکي برنامه که نشان از آمار بالاي بيننده برنامه داشت. همچنين ما هر شب تماس هاي فراواني نيز از طرف مخاطبان داشتيم. با اين حال و بعد از پايان پخش فکر مي کنم توانستيم با يک گروه جوان با ميانگين سني 30 سال برنامه اي در خور مخاطب توليد کنيم.

از آيتم هاي توليدي برنامه نيز صحبت کنيد. شما نيز در ايده پردازي آن شريک بوديد و يا تنها نويسندگان تم اصلي را مي دادند؟

- به نظرم وله ها با توجه به تنوع موضوعي خوبي که داشت از ريتم بسيار خوبي برخوردار بود. گروه نويسندگان هر شب يک موضوع را انتخاب مي کردند و در آن برنامه نيز ما از مهمانان و حتي مردم درباره آن سوال مي کرديم که بسيار خوب از آب درآمد و مورد استقبال واقع شد.

درباره اين نکته نيز اشاره کنيد که برنامه هاي زنده اينچنيني نياز زيادي به خلاقيت مجري و حضور ذهن او در گفت وگو با مهمانان برنامه دارد. در «راه شب» با توجه به تنوع مهمانان چقدر از اين ويژگي ها بهره برديد و تا چه حد به متن نويسندگان احتمالي مراجعه داشتيد؟

- من به جرأت مي توانم بگويم که 95 درصد از گپ و گفت با مهمانان به طور بداهه بود و هيچ متن خاصي براي آن در نظر گرفته نشده بود. البته تا قبل از حضور مهمان در استوديو هماهنگي هايي با تهيه کننده نيز داشتم که به عنوان مثال از هر مهمان چه سوالي پرسيده شود. البته با توجه به آمار پيامکي برنامه، برخي از سوالات نيز توسط بينندگان به صورت زنده مطرح مي شد و مهمانان نيز بدون هيچگونه مشکلي جوابگوي تمامي آنها بودند.

با اين وضع مشکل خاصي در جريان پخش زنده برنامه به وجود نيامد که خارج از پيش بيني‌هاي شما بوده باشد؟

- به هيچ وجه. خدا را شاکرم که در تمامي برنامه هاي «راه شب» مهمانان با دل خوش از استوديو خارج مي شدند و هيچ ناراحتي و حتي مشکلي به وجود نمي آمد.

شائبه اي که در طول مدت پخش برنامه شما مطرح شد اهدا وجوه نقدي بسيار بالا به مهمانان بود. شما در «راه شب» مهماناني را دعوت کرديد که کمتر در تلويزيون حضور داشتند و همين باعث پررنگ تر شدن اين شائبه بود. در مورد اين قضيه نيز صحبت کنيد.

- به هيچ وجه اين قضيه وجود نداشت و تمامي مبالغ پرداخت شده به مهمانان حساب شده و در حد معقول بود. هنرمنداني که دعوت مي‌شدند از «راه شب» نشانه هاي بسيار خوبي ديده بودند و حال بايد اين نکته را نيز در اينجا اشاره کنم. در کنار هنرمندان عزيزي که زحمت کشيدند و دعوت ما را قبول کردند بسياري از مهمانان بودند که با شخص بنده تماس مي گرفتند و ابراز تمايل مي کردند که به «راه شب» بيايند. اين جاي تأسف دارد که ما با توجه به پايان يافتن برنامه نتوانستيم در کنار اين عزيزان باشيم و از حضور آنان لذت ببريم.

از حضور برخي مهمانان نيز که براي اولين بار به تلويزيون مي آمدند نيز صحبت کنيد. تلويزيون که حتي در ايام تحويل سال مميزي کمتري در دعوت کردن برخي هنرمندان دارد به چه شکل راضي به حضور آنان در «راه شب» شد؟

- بله خود ما نيز به اين موضوع واقف بوديم. براي همين، جا دارد از واحد موسيقي سازمان، حفاظت پرسنلي و... نيز تشکر ويژه اي داشته باشم که در طول برنامه تعامل فوق العاده اي با ما داشتند و در جذاب شدن «راه شب» کمک شاياني به ما کردند.

در حال حاضر و با پايان پخش اين برنامه، آيا صحبت‌هايي مبني بر ادامه آن در شب هاي پاييز با شما نشده است؟

- صحبت‌هايي مبني بر پخش يک برنامه ديگر شب هاي پاييز شده، ولي هنوز با من هيچگونه مذاکره اي نشده است. اينطور که در جريان هستم، اين برنامه برخلاف «راه شب» در ساعات آغازين شب پخش خواهد شد.

از ديگر فعاليت هاي خود نيز بگوييد؟

- من سال گذشته در فيلم سينمايي «پيشوني سفيد» به کارگرداني سيدجواد هاشمي ايفاي نقش کرده ام که فکر مي کنم از 15 مهر اکران آن آغاز شود. همچنين به همراه دوست خوبم اميد زندگاني در برنامه «با هم» نيز حضور دارم که اين برنامه نيز روزهاي پاياني پخش خود را مي گذراند. همچنين قرار است در بخش اختتاميه جشنواره فيلم کودک و نوجوان اصفهان نيز به همراه محمد سلوکي و عروسک پنگول حضور داشته باشيم.
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، هومن ، گپ ، حاجی ، عبداللهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قل قل آبادی
۲۰:۲۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۱
داداش بهترین مجری هومن حاجی عبداللهی (پنگول)هست. نمیدونی برو بدون
چین اینا :احسان علیخانی و فرزاد ....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۱
وای که چقدر من از این شخص بدم میاد
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۲۳:۰۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۱
لطفا اقای علی صادقی رو توی برنامتون بیارید باتشکرازبرنامه خوبتون.
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه از مشهد
۲۲:۴۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۱
ایشون مجری توانایی هستند اما من از

رفتارشون توی این برنامه با آقای مجتبی

نظری اصلا خوشم نیومد.همش آقای نظری روضایع می کرد
و آقای نظری تهش با یک لبخند جوابشو میداد

آقای نظری مجری با ادب و خیلی عالی

هستند بیشتر از ایشون در صدا و سیما استفاده کنید
آخرین اخبار