رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نهاوند، از مجموع 180 اثر باستان شناسی و تاریخی نهاوند تاکنون 130 اثر در موزه باستان شناسی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  همدان؛ علی جعفری گفت: شهر نهاوند بر اساس کاوش های علمی باستان شناسان بیش از دو هزار سال قبل از میلاد قدمت تاریخی دارد و در بعضی از منابع مکتوب علمی قدمت تاریخی شهر نهاوند به دوران مادها برمی گردد که حکوکت سلوکیان در جریان بوده است.
وی افزود: مهمترین و تاریخی ترین منطقه باستانی شهرستان نهاوند تپه گیان است که قدمتی بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد دارد
جعفری گفت: آثار باستانی و تاریخی که پرفسور گریشمند در سال ۱۳۲۲ در منطقه تاریخی تپه گیان نهاوند به دست آورد به موزه لوور در کشور فرانسه منتقل شده اما یک اثر معروف آن شامل مجسمه خدایان یونانی در حال حاضر در موز ایران باستان نگهداری می شود.
جعفری حمام حاج آقاتراب، منزل شهید آیت الله قدوسی، مسجد جامع نهاوند و مقبره نعمان بن مقرن را مهمترین آثار تاریخی فرهنگی نهاوند برشمرد و افزود: سراب گیان و سراب فارسبان نیز از مهمترین جاذبه های گردشگری و توریستی نهاوند است.
وی گفت: طرح جامع گردشگری فاز اول سراب گیان با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان در حال انجام است و طرح اجرایی جاده دسترسی به سراب فارسبان، احداث سرویس بهداشتی و ساخت نمازخانه در این سراب به پایان رسیده است.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند اظهار داشت: یکی از مطالبات اصلی مردم نهاوند ایجاد موزه باستان شناسی با توجه به قدمت تاریخی شهرستان نهاوند است چراکه آثار باستان شناسی و تاریخی هر منطقه می تواند نسلهای آینده را با اصالت و هویت گذشته خویش آشنا کند.
وی گفت: در هفته گردشگری برنامه های متعددی در شهرستان نهاوند برگزار خواهد شد که مهمترین آن نواختن زنگ گردشگری در یک مدرسه، بازدید رایگان مردم از موزه مشاهیر و حمام حاج آقا تراب به مدت یک هفته، نصب بنرهای تبلیغاتی گردشگری و معرفی آثار باستانی نهاوند در سطح شهر است.
وی یکی از محورهای اساسی و مهم توسعه و پیشرفت شهرستان نهاوندرا تقویت مناطق تاریخی و باستانی نهاوند برای جذب توریست و گردشگران دانست وافزود: این امر نیازمند امکانات، تسهیلات و تبلیغات از سوی مسئولان شهرستان و استان همدان است./س
برچسب ها: موزه ، نهاوند ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.