راه آهن بین المللی مشهد-بجنورد-گرگان خط ریلی شرق را به شمال کشور متصل خواهد کرد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مطالعات اولین خط ریلی در خراسان شمالی قبل از تقسیم خراسان بزرگ در سال 1376 با انجام مطالعات شروع شد.زمزمه احداث اولین خط ریلی خراسان شمالی پس از تقسیمات خراسان بزرگ به عنوان معیاری بر نیاز حمل و نقل برای این استان نوپا از زمان تاسیس این استان قرار گرفت و با وجود کشمکش های فراوان تصمیمات و برنامه های مختلفی برای اجرای این خط ریلی اتخاذ شد.

پس از انجام مطالعات و با تقسیم شدن خراسان بزرگ کلنگ احداث راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان در سال 1383 به زمین زده شد اما هیچ گ.نه پیشرفت فیزیکی حاصل نشد.

با آغاز به کار دولت خدمتگزار و عدالت محور و با شروع سفرهای استانی رئیس جمهور،پروژه احداث خط ریلی مشهد-بجنورد-گرگان دوباره مورد اهمیت قرارگرفت و دولت دردور اول سفرهای استانی به خراسان رضوی و شمالی در سال 1385 رسید و مقرر شد وزارت راه و ترابری تا اخذ مجوز از کارگروه ماده 32 برنامه چهارم توسعه اعتبار مورد نیاز را در لایحه سال 86 پیش بینی کند و درطول 5سال با هزینه یک میلیارد و 800 میلیون یورو و با فناوری و تجهیزات روز دنیا ومطابق با استانداردهای بین المللی احداث شود.

نمایندگان مردم بجنورد،مانه و سملقان،گرمه و جاجرم و همچنین استاندار اسبق خراسان شمالی پیگیری های زیادی برای احداث اولین خط ریلی در استان با دو بار کلنگ زنی انجام دادند ولی بازهم این پروژه اجرایی نشد.

نمایندگان مجلس هشتم در طول پیگیری های خود موفق به تامین بخشی از اعتبارات این پروژه شدند و مقرر شد که بخش زیادی از اجرای این پروژه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده اسبق مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از جذب پیمانکار چینی برای اجرای این پروژه خبرداد ولی متاسفانه به علت بالا بودن هزینه پیشنهادی این پیمانکار خارجی که علت آن تحریم ایران خوانده شد بازهم خراسان شمالی از خط ریلی بی بهره ماند.

در جریان اجرای این خط ریلی که فقط یک آرزو برای مردم خراسان شمالی شده بود نماینده مردم اسفراین و استاندار اسبق خراسان شمالی خط ریلی جدید را برای نقطه آغاز به کار اولین خط ریلی استان همزمان با خط ریلی مشهد-بجنورد-گرگان پیشنهاد دادند که این طرح خوشبختانه به تصویب رسید.

خط ریلی جوین-اسفراین-بجنورد با تهیه های نقشه های اجرایی با اعتبار اولیه آغاز به کار کرد ولی به دلیل کم بود اعتبارات از سرعت بالایی برخوردار نبود و شاید اجرای آن بنا بر پیش بینی ها به مدت زمان زیادی نیاز داشت.

حرف ها تا عمل ها خیلی فاصله داشت تا اینکه محمود احمدی بیغش استاندار خراسان شمالی در دیدار وزیر راه و شهرسازی خبر خوشی را برای مردم استان آورد که پروژه خط راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان دوباره بر عناوین تیتر مطبوعات و خبرگزاری ها قرار گفت.

محمود احمدی بیغش در اولین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران استان از تخصیص اعتبار برای اجرای این پروژه خبرداد و یکی از اهداف اصلی خود در استان را به ثمر رساندن این پروژه دانست.

نماینده مردم بجنورد،مانه و سملقان،گرمه و جاجرم در مجلس نهم در نشست رسانه ای خود با خبرنگاران استان از اختصاص 1700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خط ریلی مشهد-بجنورد-گرگان خبرداد.

موسی الرضا ثروتی افزود: 300 میلیارد تومان از اعتبار درقالب بودجه دولتی و 1400میلیارد تومان دیگر نیز از طریق فایناس در اختیار این پروژه قرارمی گیرد.

وی با بیان اینکه برای این پروژه زیربنایی دو سال است که در ردیف بودجه قرارمی گیرد، تصریح کرد: اقساط سالانه این پروژه ، 32 میلیارد تومان تعیین شده و تا سال 1400باید به پایان برسد.

نماینده بجنورد درمجلس همچنین گفت: پروژه راه آهن جوین –اسفراین با قرارگرفتن در طرح مهر ماندگار مشکل اساسی نداشته و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

راه آهن مشهد-بجنورد –گرگان به طول 560کیلومتر احداث می شود که بیش از 300کیلومتر آن در مسیر خراسان شمالی بابیش از 10 ایستگاه وجابجایی 15میلیون مسافر و 2میلیون تن کالا درسال بزرگترین پروژه استان خواهد بود.

اما پس از انتظارهای فراوان و قول مساعد مسئولان فردا کلنگ احداث پروژه تاریخی مشهد-بجنورد-گرگان به زمین زده خواهد شد و عملیات احداث راه آهن اجرا خواهد شد./س

برچسب ها: خط ریلی ، شرق ، به شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.