کارت ملي، گواهينامه، کارت پايان خدمت و شناسنامه 4 مدرک شناسايي معتبر ما ايراني‌هاست که روزانه سرو کار زيادي با آنها داريم و پايان اعتبار هر يک مشکلات زيادي را براي ما ايجاد مي کند و تمديد هر کدام به مانند شکستن شاخ غول است؛در اين گزارش سعي مي‌شود مراحل تعويض اين مدارک را قدم به قدم توضيح دهيم تا شايد کمي از سردرگمي هايتان کم شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارت ملي، گواهينامه، کارت پايان خدمت و شناسنامه 4 مدرک شناسايي معتبر ما ايراني‌هاست که روزانه سر و کار زيادي با آنها داريم و پايان اعتبار هر يک مشکلات زيادي را براي ما ايجاد مي کند و تمديد هر کدام به مانند شکستن شاخ غول است، از طرف ديگر چند سالي است طرح تعويض اين مدارک و تبديل آنها به چهره جديد اجرايي شده اما بسياري مردم از نحوه تعويض آنها و مدارک مورد نياز هنوز اطلاع دقيقي ندارند.

در اين گزارش سعي مي‌شود مراحل تعويض اين مدارک را قدم به قدم توضيح دهيم تا شايد کمي از سردرگمي‌هايتان کم شود.

گواهينامه‌هاي رنگارنگ

ب1، پايه دوم، پنج ساله، 10 ساله و... اين ها تنها بخشي از گواهينامه هاي رنگارنگ موجود در کشور است که از اين لحاظ يک رکورد براي کشور لحاظ مي شود، تقريبا هر چند سال يک بار شکل، عنوان و اعتبار گواهينامه کشور تغيير مي کند و از آنجايي که گواهينامه هاي قبلي جمع آوري نمي شود با اين کار مدل جديدي به کلکسيون گواهينامه ها اضافه مي شود.

بر اساس گفته‌هاي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي قرار است تا آخر امسال تمام گواهينامه ها يک شکل شود و براي تعويض آنها فراخوان و جدول زمان بندي اعلام خواهد شد، در طرح جديد گواهينامه هاي رانندگي از شش به سه نوع کاهش يافته و تجميع مي شود که بر اين اساس گواهينامه هاي رانندگي به سه گروه پايه سه، پايه دو و پايه يک ( سه گروه سبک، نيمه سنگين و سنگين) تبديل مي شود.

مدارک لازم براي تعويض گواهينامه چيست؟

اگر اعتبار گواهينامه تان تمام شده و به دنبال تمديد آن هستيد بايد مراحل زير را انجام دهيد، مهمترين نکته براي دارندگان گواهينامه هاي قديم آن است که حتما بايد گروه خوني خود را اعلام کنيد، مراحل به اين شرح است:

-   اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي

-   ارائه برگه آزمايشگاه جهت تعيين گروه خوني

-   اصل گواهينامه

-   دو قطعه عکس با زمينه سفيد بدون عينک

-   پرداخت فيش بانکي، 8000 تومان به حساب 0105968801004 به نام شرکت پژوهش و توسعه ناجي
3000 تومان به حساب 2171151303003 به نام وزارت کشور
500 تومان به حساب 2171159008009 به نام وزارت دارايي

- بعد از تهيه اين مدارک به يکي از دفاتر پليس+10 مراجعه مي کنيد تا برگه معاينه پزشکي(معاينه چشم) را دريافت کنيد، حق الزحمه معاينه پزشکي متقاضيان گواهينامه 9500 تومان است.

- بعد از دريافت تاييديه پزشک، دفتر پليس+10 هم مبلغ 7300 تومان از شما دريافت مي کند و يک رسيد با اعتبار 2 ماه به شما مي دهد که تا دريافت گواهينامه جديد بايد نزد خود نگاه داريد.

- از اينجا به بعد مي توانيد خدا را شکر کنيد که شاخ غول را شکستيد!

با اين حساب تعويض يک گواهينامه پايه دو، بدون در نظر گرفتن هزينه آزمايشگاه براي تعيين گروه خوني 28 هزار و 300 تومان است.

* اعتبار رو به پايان کارت هاي معافيت

از دي ماه سال گذشته تا به حال چندين نوبت زمان بندي و فراخوان براي تعويض کارت هاي معافيت قدم اعلام شده است، از اول شهريورماه آخرين مهلت اعلام شده و اگر تا به حال براي تعويض کارت قديم خود به هوشمند اقدامي نکرده ايد تا آخر مهرماه فرصت داريد به يکي از دفاتر پليس+10 مراجعه کنيد، توجه داشته باشيد بعد از اين تاريخ ممکن است براي خروج از کشور، صدور گواهينامه و ساير کارهاي اداري دارندگان کارت هاي معافيت قديمي مشکلاتي به وجود آيد، از 22 مهرماه امسال هم قرار است کليه کارت هاي پايان خدمت تعويض شوند و جدول زمان بندي آن در آينده منتشر خواهد شد.

* مدارک لازم براي تعويض معافيت خدمت چيست؟

- اصل و تصوير پشت و روي کارت ملي

- اصل شناسنامه عکسدار به همراه تصوير تمام صفحات

- دو قطعه عکس 4×3 سياه و سفيد با زمينه روشن و تمام رخ، مطابق با شئونات اسلامي فاقد زيورآلات، کراوات يا هرگونه آرايش سر و صورت

- اصل و تصوير آخرين مدرک تحصيلي يا گواهي مربوطه

- اصل کارت معافيت قبلي که داراي مهر طلاکوب بوده، شماره سريال آن مشخص و با اطلاعات ارائه شده از سوي متقاضي مطابقت داشته باشد.

- فيش واريزي به مبلغ 82000ريال به شماره حساب 0106374479003 به نام شرکت پژوهش و توسعه ناجي (بابت صدور کارت هوشمند)

- نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي مبلغ 6 هزارتومان است

- حدود 15 روز تا دو ماه بايد منتظر باشيد تا کارت هاي جديد با پست به منزلتان ارسال شود.

* کارت هاي ملي هنوز اعتبار دارند

کارت هاي ملي فعلي به صورت خودکار تا سال 92 اعتبار دارد و لزومي ندارد براي تعويض آن به دفاتر ثبت احوال مراجعه کنيد تا آخر سال هم قرار است کارت هوشمند ملي صادر شود و به عبارت ديگر کارت هاي فعلي با کارت هوشمند ملي تعويض خواهند شد، پس تا موقعي که زمان بندي تعويض کارت هاي ملي اعلام نشده با خيال راحت در خانه هايتان بنشينيدف در حال حاضر تنها زماني که آدرس خانه تان تغيير کرده بايد آن را اعلام کنيد و کارت ملي با کد پستي جديد دريافت کنيد، براي اين کار هم هيچ نيازي به مراجعه حضوري نيست و از طريق اينترنت مي توانيد اقدام کنيد.

* مدارک لازم براي تعويض آدرس کد ملي چيست؟

- مراجعه به سايت سازمان ثبت احوال  (www.sabteahval.ir) 

- انتخاب گزينه تغيير نشاني

- پس از ورود به صفحه جديد روي دکمه « فرم ثبت تغيير نشاني» کليک کنيد

- پس از ورود کد پستي قديم و جديد خود و مشاهده شرح نشاني متناظر آن در صورت صحت آن را تاييد نماييد.

- فرم درخواست را تکميل نموده و با کليک بر روي دکمه «ادامه» اطلاعات وارد شده در صفحه ديگري نمايش داده خواهد شد، پس از بررسي مجدد اطلاعات وارد شده و اطمينان از درستي آنها روي دکمه ادامه کليک کرده و پس از انتخاب نحوه پرداخت و انجام عمليات مربوط بر روي دکمه ثبت اطلاعات کليک نماييد، در اين مرحله درخواست شما ثبت و شماره رهگيري براي پيگيري درخواست داده خواهد شد.

- هزينه صدور و ارسال کارت با پست پيشتاز به در منازل مبلغ 25000 ريال است ( که شامل هزينه صدور هر کارت مبلغ 2500 ريال و هزينه پستي جهت تحويل کارت صادره به در منازل برابر تعرفه هاي پست پيشتاز به ازاي هر کارت مبلغ 22500 ريال مي باشد که بايد به حساب شماره 2174778027008 نزد بانک ملي شعبه شهدا کد 081 به نام شرکت پست جمهوري اسلامي ايران به يکي از راه هاي زير واريز شود.

الف- در صورتي که کارت يکي از بانک هاي عضو شتاب را به همراه داريد مي توانيد نسبت به پرداخت الکترونيکي از طريق پورتال سايت اقدام کنيد.

ب- مبلغ فوق را در يکي از شعب بانک ملي پرداخت نموده و قبض رسيد آن را تا زمان دريافت کارت نزد خود نگه داريد.
- پس از بررسي تقاضاي شما در صورت صحت اطلاعات، کارت شناسايي ملي صادر و توسط پست به آدرس مندرج در فرم درخواست شما ارسال خواهد شد.

- نماينده شرکت پست پس از دريافت اصل کارت شناسايي ملي قبلي و فيش بانکي( در صورت پرداخت از طريق مراجعه به بانک) کارت شناسايي ملي جديد را به شما تحويل مي دهد.

* براي تعويض شناسنامه بشتابيد

تمام شناسنامه ها هم قرار است تعويض شوند و به شکل جديدي دربيايند، نکته جالب آنجاست که اين طرح هم اکنون در حال اجراست و از همين حالا مي توانيد نسبت به تعويض شناسنامه خود اقدام کنيد، در آينده نزديک هم البته قرار است با توجه به زمان توليد جدول زمان بندي اعلام شود تا شناسنامه هاي قديم تعويض گردد، براي تعويض شناسنامه بايد به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه کرد و تعويض شناسنامه در هر يک از حالات زير صورت مي گيرد:

-    تعويض شناسنامه هاي نمونه قديم در اجراي قانون ثبت احوال

-    تعويض شناسنامه هاي نمونه جديد مستعمل

-    تعويض شناسنامه ناشي از اجراي احکام صادره از محاکم دادگستري، تصميمات متخذه هيأت هاي حل اختلاف، آراي صادره از کميسيون هاي تشخيص سن يا مصوبات نام خانوادگي

-    تجديد شناسنامه پس از رسيدن فرد به سن 30 سالگي جهت تعويض عکس

-    تعويض شناسنامه پس از رسيدن فرد به 15 سال تمام

* مدراک لازم براي تعويض شناسنامه چيست؟

- اصل شناسنامه

- کارت ملي

- سه قطعه عکس 4×3 تمام رخ جديد( براي اشخاص 15 سال به بالا)

- پرداخت هزينه متعلقه طبق تعرفه جاري ( در حال حاضر اين هزينه حدود 8000 تومان است)

انتهاي پيام/
منبع:روزنامه 7 صبح
برچسب ها: کارت ، تعویض ، هوشمندسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار