وزیر امور خارجه کشورمان با تأکيد بر لزوم انجام اصلاحات در ساختار سازمان ملل گفت: این سازمان به جای اینکه ابزاری در دست کشورهای قدرتمند باشد، باید به محلی برای رجوع کشورهای ضعیف تبدیل شود.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در سی و ششمین جلسه سالانه وزرای امور خارجه گروه 77 و چین که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده بود، ضمن تأکید بر نقش محوری سازمان ملل متحد، این سازمان را نیازمند اصلاحات دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست که مقامات ارشد سازمان ملل از جمله بان کی مون دبیرکل این سازمان و وزرای خارجه کشورهای مختلف حضور داشتند، تأکید کرد: برای انجام اصلاحات در سازمان ملل سه اصل شمولیت، شفافیت و موثر بودن باید در نظر گرفته شود و این سه اصل می‌تواند به تقویت نقش مرکزی سازمان ملل در در اقتصاد جهانی و ایجاد امنیت کمک کند.

صالحی اضافه کرد: بهبود وضعیت سازمان ملل بایستی در تغییرات در ساختار اقتصاد جهانی و قدرت سیاسی منعکس شود، اما مهمتر از این سازمان ملل، باید در مسائل حساسی مانند ارتقاء رشد اقتصادی، پایان دادن به فقر، گرسنگی، نابرابری، جلوگیری از تخریب محیط زیست، مبارزه با مواد مخدر و ارتقاء سیستم سلامت نقش ایفاء کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سازمان ملل متحد به جای اینکه به عنوان ابزاری در دست کشورهای قدرتمند برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات آنها و کمک به برطرف کردن خواسته‌ها و ارتقای ارزش‌های آنها باشد، باید محلی برای رجوع کشورهای ضعیف باشد.

صالحی دو خطر عمده برای آینده چند جانبه گرایی را روند رو به افزایش اختلاف در بین کشورهای توسعه یافته و کاهش توجه این کشورها به چند جانبه گرایی و دیگری تمایل فزاینده بررسی موضوعات جهانی توسط تعداد محدودی از کشورها دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: گروه 77 و چین تا هر زمان که متحد باشند، دستاوردها و نتایج دلخواه تا حد زیادی ممکن خواهد شد.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار