" جریان سلفی" امروز به رکنی اساسی در سیاست خارجی عربستان تبدیل شده و هدف رژيم عربستان از گسترش این جريان مقابله با مشكلات بزرگي مانند مطالبات مشروع عربستانی ها ،مسئله ايران ، تشيع و اخوان المسلمين است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ "سفيان فجري" نويسنده اين گزارش با عنوان " چگونه عربستان جريان سلفي را در جهان عرب مديريت مي كند؟" مي گويد : اصطلاح " سلفيه " به معناي گرایش اعتراض آمیز به تغييرات در مسائل عقيدتي ، ايدئولوژيك و عبادي است.

فجري در گزارش خود به نقل از "عبدالحكيم ابواللوز" پژوهشگر مغربي درامور گروه هاي سلفي خاطرنشان می کند که: سلفي هاي وهابي در مسئله نزاع بر سر قدرت،رقم مهمی محسوب مي شوند و نمونه آن در يمن ، مصر و كويت مشاهده مي شود، ولي سلفي هاي وهابي فعال در كشورهاي ديگر مانند سوريه براي ورود به صحنه سياسي مي جنگند.

ابواللوز افزود : همه گروه هاي سلفي با وجود اختلافات فیمابین، وابسته به عربستان هستند و عربستان مهد جريان سلفي محسوب مي شود.  

وی گفت: "محمد بن عبدالوهاب" و "محمد بن سعود" از طريق ائتلاف با يكديگر جريان سلفي - وهابي را در منطقه نجد عربستان تشكيل دادند و عربستان امروز به هدايتگر اول جريان سلفي - وهابي در جهان محسوب م مي شود.

"عبدالله الرامي" كارشناس امور گروه هاي اسلامي و جهادي در جهان عرب مي گويد: رجال مذهبي عربستان شريك خاندان سلطنتي آل سعود در حكومت هستند و از قدرت و نفوذ برخوردارند.

وی هدف رجال مذهبي و خاندان سلطنتي از این ائتلاف را حفظ انسجام كشور و مقابله با همسايگان عنوان کرد. 

الرامي افزود: اولين مشكل فراروي آل سعود، جریان" دمكراسي و حكومت مدني سكولار " است كه از سوي همسايگان عرب به طرف عربستان در حال حركت است و به همین علت وهابيون عربستان پيوسته اعلام مي كنند كه دمكراسي " حرام " است .

الرامی می گوید: دومين مشكل عربستان ايران و تشيع است. پیروزی انقلاب ايران باعث بروز كشمكش بر سر رهبری مذهبي در منطقه و جهان اسلام شد بویژه این که ايران كشوري قدرتمند است و از آن جا که که اقليت هاي شيعي در كشورهاي مختلف منطقه زندگي مي كنند شانس ايران براي عهده دار شدن این رهبری بیشتر است. 

برچسب ها: عربستان ، سلفی ، شیعیان ، اخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار