وزير صنعت ، معدن و تجارت آخرين تصميمات براي گسترش عملكرد مركز مبادلات ارزي را اعلام كرد و گفت : برخي از اين تصميم ها حاصل كارگروه مشترك دولت و مجلس و برخي ديگر هم در كميته عملياتي مركز گرفته شده است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا) ، مهدي غضنفري گفت : مقرر شد ساعت كاري مركز مبادلات ارزي هر روز از ساعت هشت صبح تا 20 شب باشد و اين مركز پنجشنبه ها  نيز فعال خواهد بود.
وي افزود: همچنين مقرر شد سه بانك عامل جديد از بانك هاي خصوصي به جمع بانك هاي فعال در مركز (ملت ، كشاورزي ) بپيوندند تا در پنجره واحد در قالب يك ميز ، نمايندگان اين بانك ها در اين محل به ارايه خدمات بپردازند.
استقرار نماينده گمرك در مركز مبادلات ارزي موضوع ديگري بود كه غضنفري به آن اشاره كرد و گفت : مقرر شد ميزي براي پاسخگويي يه پرسش هاي وارد كنندگان در خصوص اولويت هاي يك و2 ( كالاهاي استراتژيك و اساسي ) اختصاص يابد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت : از اين پس به تناسب استقرار ساير دستگاه ها و نمايندگان بانك هاي عامل فضاي بيشتري به مركز مبادلات ارزي اختصاص خواهد يافت.
غضنفري تصريح كرد : به منظور رقابتي کردن قيمت گذاري ارز مقرر شد ، قيمت هايي كه هر روز ساعت 8 صبح اعلام مي شود ، به گونه اي باشد كه در مقايسه با ارز بازار آزاد كه صرافان هزينه هاي انتقال آن را بر عهده مي گيرند ، براي وارد كنندگان توجيه پذير باشد.
وي تاكيد كرد :  از آنجا كه در تخصيص ارز در بازار آزاد هزينه هاي انتقال ظاهرا بر عهده فروشنده يا صراف است ، قرار شد در قيمت گذاري ارز مبادله اي موضوع رقابتي بودن آن مد نظر قرار گيرد به گونه اي كه به تدريج تعداد و حجم مبادلات ارزي در مركز مبادلات ارزي رو به افزايش باشد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت توضيح داد: در واقع هدف اوليه اين مركز جذب تعداد بيشتري از متقاضيان ارز از بازار آزاد به سمت مركز مبادلات است تا هم واردات مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي تسريع يابد و هم بازار ارز به لحاظ اطلاعات و عمليات سروسامان گيرد.
غضنفري ادامه داد: يكي از مهمترين شاخص هاي ارزيابي عملكرد مركز مبادلات مقدار ارز فروخته شده و جابجايي شده در خلال هر روز براي واردات كالا است كه اميدواريم هر روز بهتر از روزهاي قبل باشد و خوشبختانه اين شاخص در يكي دو روز آغاز به كار مركز رو به بهبود بوده است.
وي همچنين از تلاش مستمر دستگاه هاي مستقر در مركز مبادلات ارزي و حمايت ها و پشتيباني نمايندگان مجلس ، تشكل هاي بخش خصوصي و رسانه ها و نيز استقبال فعالان اقتصادي تشكر و قدرداني كرد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: اميدواريم درجلسه اي با صادركنندگان غيرنفتي كشور چگونگي عملكرد اين مركز اطلاع رساني شود و در يك هم انديشي مشترك راهكارهاي عرضه ارز آنان را در اين مركز به بحث بگذاريم.
وي افزود : با توجه به حساسيت امر و رفع هر گونه اشكال و كاستي احتمالي كميته عملياتي آمادگي دريافت پيشنهادها و
نظر همه اقتصاددانان و فعالان اقتصادي را براي بهبود عملكرد مركز دارد ، با توجه به ديدگاه هاي صاحبنظران حل مشكل ارز در بازار كشور راهكارهاي متعددي ندارد و بايد از شكل گيري مركز مبادلات ارزي به عنوان يك راهكار اجرايي شده در  مراحل نخستين خود است پشتيباني و آن را به سمت تكامل هدايت کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار