بركات قار، نويسنده و تحليل گر مسائل سياسي تركيه گفت: شاهد بروز مواضع جديدي در صحنه بين المللي درباره بحران سوريه هستيم.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ برکات ضمن اشاره به موضع اخير دبير كل سازمان ملل كه براي اولين بار به وجود گروه هاي مسلح در سوريه اعتراف كرد؛ افزود: به زودي شاهد تغيير مواضع تركيه نيز خواهيم بود، زيرا اكنون در صفوف گروه هاي مسلح نيز اختلافاتي بروز كرده است.

اين نويسنده ترك خاطرنشان كرد: اظهارات بان كي مون نسبت به گذشته كاملا فرق كرده  است. او در تمام سخنان خود به يك گروه مخالف اشاره مي كرد و نظام حاكم را سبب كشتارها مي دانست، اما حالا از حاميان خارجي سخن به ميان مي آورد كه اسلحه و مهمات براي گروههاي تروريست داخل سوريه فراهم مي كنند. اگرچه بان كي مون سخني از نام اين حاميان به ميان نياورد، اما به اعتقاد من وي به خطري كه منطقه را تهديد مي كند اشاره كرد.

بركات درباره موضع تركيه گفت: آنكارا همچنان بر موضع خود مبني بر ساقط شدن نظام سوريه اصرار دارد و خود را يكي از طرف هاي اصلي عمليات تغيير و اصلاح در تركيه مي داند. به اعتقاد من اگر تركيه در نشست چهار جانبه مصر كه حول مسائل سوريه منعقد شد شركت نمي كرد با مشكلات فراواني مواجه مي شد.

وي همچنين افزود : حزب آزادي و عدالت در سياست تغيير در سوريه يكه تاز بود اما وقتي حمايت لازم را در زمان كوتاهي كه مد نظرش بود از سوي دوستان امريكايي و اروپايي خود دريافت نكرد، از مواضع خود عقب نشيني كرد و الان اين حزب در سياست هاي خود تغييرات ساختاري و تكنيكي ايجاد كرده است.

بركات اظهار داشت: هم اكنون از كشورهاي عربي و خارجي، مجموعه هاي بزرگي از مسلحان براي مبارزه به سوريه مي روند و اين نشان دهنده يك توطئه عليه سوريه است. اگر حجم فراوان حمايت هاي خارجي نبود، مسائل سوريه تا اين حد پيچيده و یزخلاف منافع همۀ طرف ها نمي شد.

اين تحليل گر ترك ادامه داد: درحال حاضر درگيري ها به اراضي سوريه محدود نمي شود، بلكه به تركيه و اردن و لبنان نيز كشيده شده است و هدف نيروهاي حامي اين درگيري ها، ایجاد تغييرات در ساختاردموكراسي نيست بلكه خواهان تغييراتي هستند كه فقط به نفع قواي بيگانه باشد، نه به سود ملت سوريه.

بركات همچنين افزود: گروه هايي از القاعده در تركيه هستند كه ارتش تركيه براي آنها مهمات و آذوقه فراهم مي كند و از انتاكيه به حلب فرستاده مي شدند. من معتقدم به دليل اختلافات سياسي در امريكا، در آينده نزديك شاهد اختلافاتي در اين پايگاه باشيم.

برچسب ها: تغییر ، بحران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار