رسانه های مختلف پس از پایان سخنرانی مرسی از نگاه خود به بازتاب مهمترین بخشهای سخنرانی رئیس جمهور مصر پرداخته اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به بازتاب سخنرانی رئیس جمهور مصر پرداخت و اعلام کرد: مرسی همانند احمدی نژاد از معیارهای دوگانه حاکم بر جهان انتقاد کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به انتقاد تلویحی مرسي از تهديدات رژیم صهیونیستی عليه ايران اشاره کرد و نوشت:  رئیس جمهور جدید مصر اروز چهارشنبه از اسرائیل به دلیل تهدید ضمنی تاسیسات هسته ای ایران و نیز فعالیت های مربوط به شهرک سازی در سرزمین های اشغالی انتقاد کرد.

مرسی که برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن در ماه ژوئن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می کند، بسیار مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. رئیس جمهور مصر همچنین بدون آنکه به زرادخانه هسته ای اسرائیل ، تنها قدرت هسته ای اعلام نشده خاورمیانه اشاره کند ، تصریح کرد : خاورمیانه برای مدت طولانی امتناع یک کشور، حال هر کشوری که باشد، از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد، به ویژه اگر این موضوع با سیاست های غیر مسئولانه وتهدیدات خودسرانه همراه باشد.

وی افزود: تایید ضمنی جامعه بین المللی در خصوص اصل حملات پیشگیرانه و یا تلاش ها برای مشروعیت بخشیدن به آن ، یک موضوع بسیار جدی است که اگر می خواهیم قانون جنگل حاکم نشود، باید به صورت جدی به چالش کشیده شود.

رییس جمهور مصر همچنین اعلام کرد مناقشه اسراییل و فلسطین حتی پیش از بحران سوریه باید یک ارجحیت برای جامعه بین المللی باشد. وی تصریح کرد :اولین پرونده ای که جهان باید برای حل آن بر اساس عدالت و شایستگی اقدام کند، مسئله فلسطین است. فلسطینیان نیز باید همانند کشورهای بهار عرب طعم میوه آزادی و شایستگی را بچشند.

مرسی همچنین شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغالی تاسف بار خواند.

سي ان ان نیز در گزارشی از نیویورک اعلام کرد: مرسي موضوع فلسطين را مهم ترين مسئله حال حاضر دنيا دانست.    

خبرنگار سی ان ان در سازمان ملل درباره سخنرانی محمد مرسی در مجمع عمومی این سازمان موضوع فلسطین را مهم ترین موضوع جامعه بین الملل در حال حاضر دانست.  در واقع می توان گفت مصری ها بعد از سالها، در صحنه بین المللی این چنینی حاضر شدند زیرا دهها سال بود که از حسنی مبارک در این نهاد خبری نبود.

وی در سخنرانی خود تاکید کرد: مصر بار دیگر بازگشته است و می خواهد جایگاه مناسب و شایسته خود را در مسائل خاورمیانه به دست گیرد.

در عین حال وی تاکید کرد: کشورش به پیمان صلح کمپ دیوید احترام می گذارد.مرسی در این سخنرانی تاکید کرد مهم ترین موضوع در حال حاضر برای مردم دنیا موضوع مردم فلسطین بود.

رئیس جمهور مصر همچنین گفت:  باید کاری برای پایان دادن به رنج های مردم سوریه انجام شود.
وی با افتخار تمام اعلام کرد اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر به شمار می آید.

خبرنگار سی ان ان با اشاره به اینکه مرسی گفته است نقش بسیار مهمی در کشورش و منطقه و دنیا دارد گفت: رئیس جمهور مصر درباره فیلم اخیر گفت زنجیره اخیر اهانت ها به مقدسات اسلام قابل قبول نیست و باید موضعی روشن و سخت در برابر آن گرفت.

خبرگزاری رویترز به این بخش از اظهارات رئیس جمهور مصر که بر مخالفت با دخالت خارجی در سوریه تاکید کرد، توجه داشته است.

الجزیره در گزارشی اعلام کرد: مرسی در مجمع عمومی سازمان ملل با دخالت نظامی خارجی در سوریه مخالفت کرد. وی از حق کشورهای منطقه و مصر در راستای بهره گیری صلح آمیز از انرژی هسته ای دفاع کرد و عدم اجرایی شدن قطعنامه های سازمان ملل درباره فلسطین را خجالت آور دانست.

روزنامه المصری الیوم نیز در این باره نوشت: مرسی جامعه جهانی را در تحقق آرمانهای ملت فلسطین ناتوان دانست.

روزنامه الرای اردن نیز اظهارات مرسی در نیویورک را بازتاب داد و نوشت: مرسی در سازمان ملل تداوم شهرک سازی در فلسطین را شرم آور توصیف کرد.

پایگاه خبری الجریده مصر نیز نوشت: مرسی اهانت به رسول گرامی اسلام (ص) را محکوم کرد و تاکید کرد که ما با اهانت کنندگان دشمنی داریم.

روزنامه الاهرام نیز در پایگاه خبری اش نوشت: رئیس جمهور مصر سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز کرد.

این روزنامه همچنین به عدم ذکر واژه اسرائیل از سوی مرسی اشاره کرده است.

صدی البلد لبنان نیز اعلام کرد: مرسی بر احترام به کسانی که به رسول گرامی اسلام (ص) احترام می گذارند و دشمنی با اهانت کنندگان به ساحت ایشان تاکید کرد.
برچسب ها: مرسی ، نیویورک ، اسرائیل ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار