یک جامعه شناس گفت: تأخیر در سن ازدواج یکی از پدیده های نوظهوری است که افزایش آن سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.

قرائی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی، در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در واکاوی این عارضه ای اجتماعی، اظهار داشت: تجمل گرایی و اشرافی طلبی افراطی جوانان بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات زوجین از یکدیگر، دشواریهای کسب درآمد و اشتغال، از مهمترین دلایل افزایش سن ازدواج می باشد.
وی در بررسی پیامدهای منفی بالا رفتن سن ازدواج، یا به عبارت دیگر تأخیر در سن ازدواج تصریح کرد: این ناهنجاری نوظهور اگر نگوییم یک بحران، اما بطور قطع یک دغدغه ی جدی جامعه به حساب می آید که افزایش آن به خلل در کارکرد اصولی و مثبت خانواده و سستی کانون و کیان آن، می انجامد.
قرائی مقدم در ادامه افزود: نقش بی بدیل خانواده در رشد و توسعه جامعه، یک امر بدیهی است که خلل در آن می تواند بهداشت روانی و عاطفی جامعه را متزلزل و افزایش جرایم اجتماعی و فسادهای اخلاقی را تقویت کند.
بطور تعیین جامعه ای که با این موانع روبرو می شود، شادابی و نشاط لازم را نخواهد داشت و سطح خلاقیت ها و نوآوری ها نیز، نزول پیدا می کند.
این آسیب شناس حوزه اجتماعی در ذکر اقدامات موثر بمنظور پیشگیری و بهبود چنین عارضه ای اظهار داشت: یکی از اصلی ترین محورهای بهبود یا وخیم شدن این ناهنجاری، مسأله اشتغال است در صورتی که، جوان متقاضی ازدواج، دغدغه معاش و درآمد نداشته باشد، تمایل او به این امر مبارک و تشکیل زندگی مشترک نیز، به شکل فزاینده ای بالا می رود.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، توجه هرچه بیشتر خانواده به این امر خطیر و تشویق، ترغیب و تسهیل شرایط ازدواج جوانان و پایین آوردن سطح مطالبات و رفاه طلبی های افراطی، یک عامل بسیار ثمربخش و موثر در جلوگیری از تأخیر درسن ازدواج، محسوب می شود./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار