گزارش ویژه/

2 دلیل تهدیدهای جدید اروپا به اعمال تحریم علیه ایران

وزرای خارجه 3 کشور اروپایی اعلام کردند درنامه‌ای به کاترین اشتون خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده اند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه روز 3 مهر 1391 (24 سپتامبر 2012) اعلام کرد گیدو ویستروله وزیر خارجه آلمان، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه امضا کنندگان این نامه هستند.
 
تاریخ این نامه مشخص نیست ولی حدس زده می شود این نامه پس از دیدار روز سه شنبه 28 شهریور 1391 (18 سپتامبر 2012)  دکتر جلیلی و کاترین اشتون نوشته شده باشد.
 
منابع غربی به محتوای این نامه اشاره نکرده اند ولی منابع دیپلماتیک در تهران می گویند احتمالا این نامه مقدمه ای است برای تصمیماتی که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بناست در نشست روز 24 مهر (15 اکتبر) خود بگیرند.
 
پیش از این کاترین اشتون و همچنین وزرای خارجه تروئیکای اروپا در روز 17 شهریور در قبرس اعلام کرده بودند که احتمالا به دنبال اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران هستند.
 
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه رد آن تاریخ گفته بود تحریم های جدید در حوزه بانک و انرژی خواهد بود.
 
تحلیلگران درتهران می گویند احتمالا ادبیات جدید تحریم علیه ایران از سوی اروپایی به دو دلیل تولید شده است.
 
1- اشتون در دیدار هفته گذشته خود با دکتر جلیلی کاملا متوجه شده است که فشارها تغییری در مواضع ایران ایجاد نکرده است.
 
2- فشار پشت پرده اسراییل برای سوق دادن اروپا و امریکا به سمت تحریم ایران در حال اوج گرفتن است چرا که اسراییلی ها تصور می کنند اگر از فرصت چند هفته ای باقی مانده تا انتخابات امریکا استفاده نکنند و تحریم های این کشور علیه ایران را تقویت ننمایند، ممکن است این کار بعد ازنوامبر بسیار دشوار باشد.
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: ضمن اینکه ظاهرا طرف غربی دارای این تحلیل است که باید پروژه اعمال تحریم های انتخاباتی (مرتبط با انتخابات) علیه ایران هر چه زودتر کلید بزند.
 
با این حال این نکته اهمیت دارد که گزینه های تحریمی اروپا علیه ایران بسیار محدود است چرا که ایناتحادیه تحریم نفت و بانک مرکزی را قبلا اعمال کرده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار