سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 90 درصد مواد استخراج شده از معادن استان در داخل منطقه فرآوری می شود و در كارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، داود شهركی افزود: تنها 10 درصد از مواد معدنی استخراج شده از معادن سیستان و بلوچستان كه فرآوری آنها در منطقه میسر نیست، صادر می شود.
وی بیان كرد: از مجموع چهار میلیون تن مواد معدنی استخراج شده در سال، دو میلیون و 300 هزار تن توسط كارخانه های سیمان و یك میلیون تن در اجرای طرح توسعه اسكله های سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. م
وی افزود: میزان قابل توجهی از سنگ های تزئینی استخراج شده از معادن سیستان و بلوچستان نیز در كارخانه های منطقه فرآوری و بخشی از آن به صورت خام و برای مصارف صنعتی، ساختمانی و فرآوری به سایر استان ها ارسال می شود.
وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته پیش بینی می شود تا پایان امسال 30 هزار تن مواد معدنی به ارزش سه میلیون دلار از استان صادر شود.
سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: تاكنون 220 محدوده معدنی در استان شناسایی شده كه از این تعداد 191 محدوده دارای پروانه بهره برداری است و بیشتر شامل مواد معدنی فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی از جمله كرومیت، آهن، منگنز، گرانیت، سنگ لاشه، شن و ماسه و خاك رس می شود.
شهركی بیان كرد: بیش از 350 اندیس معدنی از جمله طلا، مس، منیزیت، مرمر سرخ و سبز، كرومیت، گرانیت، پوزولان و بیش از 52 معدن فعال در استان وجود دارد.
وی گفت: مهمترین معادن سیستان و بلوچستان شامل معدن آنتیموان در سفیدآبه، مس چهل كوره در نصرت آباد، گرانیت و مس ریگ ملك در میرجاوه، آهك و سیمان در زابل و منگنز در نیكشهر می شود.
سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: دو هزار و 500 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش معدن استان مشغول فعالیت هستند.
شهركی افزود: امسال 224 پروانه اكتشاف معدن در سیستان و بلوچستان صادر شده است كه به طور میانگین 20 درصد از آنها منجر به اكتشاف می شود.
وی در عین حال گفت: پارسال مجوز 65 پروانه اكتشاف معدن با هزینه عملیات 34 هزار و 453 میلیون ریال و ایجاد شغل برای 130 نفر در سیستان و بلوچستان صادر شد./س
برچسب ها: مواد ، معدنی ، استخراجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.