رييس انجمن قلب و عروق ايران گفت: جزئيات مربوط به اين برنامه راهنما در اولين كنگره مشترك قلب و عروق ايران كه از روز سه‌شنبه چهارم مهرماه در تهران آغاز به كار مي‌كند، ارايه مي‌شود.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران دكتر فريدون نوحي با اعلام اين خبر گفت: هدف از تدوين اين برنامه راهنما، كنترل فشار خون افراد جامعه منطبق با شرايط بومي مردم ايران است.
وي با اشاره به اينكه يك پنجم افراد بالغ در كشور دچار فشار خون بالاتر از ميزان استاندارد هستند، تصريح كرد: فشار خون منشاء بسياري از نارسايي‌هاي قلبي و سكته‌هاي قلبي، مغزي و نارسايي كليه است.
به گفته نوحي، تدوين اين دستورالعمل كه بيش از سه سال به طول انجاميده، كار مشترك انجمن قلب و عروق ايران، مركز تحقيقات قلب و عروق اصفهان و شبكه تحقيقات قلب و عروق كشور است.
وي ادامه داد: برنامه راهنما يا گايدلاين به مفهوم راهكار برخورد با يك بيماري به صورت بومي بوده، ضروري است. براي كليه بيماري‌هايي كه از شيوع بالايي در كشور برخوردارند، برنامه راهنما تدوين شود.
نوحي ادامه داد: اين برنامه راهنما با همكاري استادان داخلي و صاحب‌نظراني از آمريكا، كانادا، انگلستان و نيوزيلند كه در زمينه تدوين برنامه راهتماي فشار خون به صورت بومي صاحب تجربه بودند با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين شده است.
وي گفت: موفقيت اجراي برنامه كشوري راهنماي فشار خون با كمك وزارت بهداشت، عملي است.
رييس انجمن قلب و عروق ايران افزود: قرار است، جزييات برنامه كشوري راهنماي فشار خون در روز پنجشنبه (ششم مهرماه) در همايش مشترك قلب و عروق ايران براي نخستين بار ارايه شود.
وي تصريح كرد: بسياري از مبتلايان به بيماري فشار خون از بيماري خود اطلاع نداشته، نسبت به درمان آن اقدامي انجام نمي‌دهند و زماني به پزشك مراجعه مي‌كنند كه آسيب‌هاي ناشي از فشارخون در قالب سكته‌هاي مغزي يا قلبي و يا نارسايي قلبي، كليوي بروز كرده است.
نوحي با ابراز تاسف از اينكه بسياري از مبتلايان به فشار خون كه حتي از بيماري خود آگاهي دارند، بيماري خود را به طور كامل كنترل نمي‌كنند، اظهار داشت: در اين برنامه راهنما، ميزان فشار خون در بيماري‌هاي مختلف مانند ديابت، بيماري قلبي و بيماري‌هاي كليوي مشخص شده است.
گفتني است،‌ اولين كنگره مشترك قلب و عروق ايران با هدف ارايه جديدترين دستاوردهاي تشخيصي و درماني قلب و عروق و با رويكرد توجه بيشتر به طب پيشگيري با حضور جمعي از پزشكان متخصص داخل و خارج كشور چهارم تا هفتم مهر ماه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي تهران برپا مي‌شود.
اين كنگره با مشاركت انجمن‌هاي جراحي قلب، قلب و عروق ايران، بيهوشي قلب و انجمن علمي داروسازان ايران برگزار مي‌شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.